Συνεδρίασε στις 24/4/2020, μέσω τηλεδιάσκεψης το Διοικητικό Συμβούλιο του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών.
Πριν ξεκινήσουν τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, επειδή υπήρξαν αιτήσεις δικηγόρων που απολύθηκαν από την εργασία τους (πχ περίπτωση συναδελφισσών στην ATTICA BANK) και παρατηρήθηκαν κρούσματα εργοδοτικών αυθαιρεσιών (πχ απαίτηση εργοδότη για συμψηφισμό των 600 ευρώ με τις αποδοχές), το ΔΣ αποφάσισε τη δημιουργία επιτροπών που θα παρέμβουν στην κάθε καταγγελλόμενη περίπτωση και θα απευθυνθούν σε μεγάλους εργοδοτικούς φορείς για την τήρηση της νομιμότητας.
Ο Πρόεδρος και οι σύμβουλοι ενημέρωσαν το Συμβούλιο για την κατάσταση που επικρατεί ενόψει περιορισμένης επανέναρξης της Δικαιοσύνης την Τρίτη 28/4: η γενική εικόνα είναι η έλλειψη σχεδίου και οργάνωσης. Οι χειρισμοί του Υπουργείου Δικαιοσύνης είναι ερασιτεχνικοί και ως προς αυτό υπήρχε γενική συμφωνία όλων των συμβούλων.
Η τοποθέτηση του συμβούλου της “Εναλλακτικής Παρέμβασης – Δικηγορικής Ανατροπής” Θανάση Καμπαγιάννη όσον αφορά τα ζητήματα των δικηγόρων που έχουν να κάνουν με την επανέναρξη της Δικαιοσύνης και τα αιτήματά μας προς την Πολιτεία ήταν (μεταξύ άλλων) η εξής:
“– Τρέχοντα ζητήματα που αφορούν στην πανδημία από τον Κορωνοϊό, περιορισμένη λειτουργία Δικαστηρίων και επαναλειτουργία Υποθηκοφυλακείων.
Η θέση μας πρέπει να είναι: Επαναλειτουργία με εξασφάλιση της υγιεινής και της ασφάλειας των λειτουργών της δικαιοσύνης και των πολιτών. Η επαναλειτουργία χρειάζεται οργάνωση, προσωπικό και πόρους. Οργάνωση σημαίνει ΠΝΠ, εγκυκλίους και ρητές οδηγίες. Προσωπικό: καθαριότητα και γιατροί. Πόροι σημαίνει υλικό.
Το μήνυμα του Υπουργείου “επαναλειτουργία με προτεραιοποίηση τις διαδικασίες που αφορούν τις τράπεζες” δείχνει τις προτεραιότητες της κυβέρνησης. Πέραν του ότι είναι ανέκδοτο ότι με αυτό τον τον τρόπο “θα πέσει ζεστό χρήμα στην αγορά”, αυτά δεν αφορούν τον κόσμο, αφορούν τις τράπεζες και τις μεγάλες επιχειρήσεις. Το ζουμί είναι οι συντηρητικές κατασχέσεις και οι προσημειώσεις.
Οργάνωση αυτη τη στιγμη δεν υπάρχει: Δεν υπάρχει έγκριση του ΕΟΔΥ. Δεν υπάρχει ΠΝΠ η οποία να δινει σαφείς κατευθύνσεις προς τους δικαστικούς σχηματισμούς. Δεν υπάρχουν εγκύκλιοι με οδηγίες για κρίσιμα ζητήματα πχ υποχρεωτικότητα μάσκας, κλπ. Η εικόνα που μας έδωσαν οι αρμόδιοι σύμβουλοι είναι ότι δεν υπάρχουν και πόροι: ειδικά, υλικό (μάσκες, αντισηπτικά, κλπ).
Το μόνο που ακούμε ρητά να υπάρχει ειναι οι προσλήψεις security. Αυτό είναι προβληματικό, γιατί έχει να κάνει με την πρόσβαση στη δικαιοσύνη. Ανέφερε ο πρόεδρος κατι που μας είναι οικείο: πχ τις υπηρεσίες αλλοδαπών. Αλλά εκεί οι security ρυθμίζουν την ουρά ή δίνουν χαρτάκια. Εδώ μιλάμε για θερμομέτρηση (που θα την κάνει ο Ερυθρός Σταυρός) και τυχόν εύρεση κάποιου εμπύρετου θα σημάνει την μη πρόσβαση. Είναι δυνατόν μια τέτοια αρμοδιότητα να αποδοθεί σε ιδιωτική δύναμη; Το να σιωπήσουμε απέναντι σε κάτι τέτοιο δεν αντιστοιχεί στον ΔΣΑ. Δεν είναι δυνατό ιδιωτική – και όχι δημόσια – δύναμη να απαγορεύει την φυσική πρόσβαση στη δικαιοσύνη.
Ο χρόνος που θα κερδίσουμε (πρακτικά η επόμενη βδομάδα με μια τριήμερη αποχή) πρέπει να αξιοποιηθεί για να διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που θα εξασφαλίσει την επαναλειτουργία με ασφάλεια και με αποφυγή συνωστισμού. Πάντως, το άθροισμα security + πλεξιγκλάς δεν ειναι σε καμία περίπτωση τέτοιο σχέδιο, ίσα ίσα ειναι υποτιμητικό για τους δικηγόρους.
Πολύ σημαντική είναι η εξασφάλιση αναστολής των προθεσμιών: να ειπωθεί ρητά ότι οι προθεσμίες δεν τρέχουν από 27/4 και να δοθεί “αέρας” στις προθεσμίες ακόμα και μετά την επαναλειτουργία.
Για την παράταση του έτους, πρέπει να καταστεί σαφές ότι η οποιαδήποτε παράταση αφορά τις φετινές έκτακτες συνθήκες και μπορεί να προχωρήσει με συγκεκριμένες προϋποθέσεις: τον προσδιορισμό των δικασίμων του Μαρτίου-Απριλίου που χάθηκαν και την διασφάλιση του οίκοθεν προσδιορισμού για να μην σημειωθεί ο συνωστισμός στις γραμματείες.
– Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη.
Είναι πολύ σημαντικό το θέμα της ψηφιακής υπογραφής, της ηλεκτρονικής υποβολής δικογράφων και της έκδοσης ψηφιακών πιστοποιητικών. Πρέπει να καταστεί στόχος του Συλλόγου, που μάλιστα να ποσοτικοποιηθεί, αυτό σημαίνει εκπαίδευση περισσότερων υπαλλήλων μας και μεγάλη αύξηση των ραντεβού (αυτη τη στιγμή όλα τα ραντεβού μηνός Μαϊου έχουν κλείσει). Μαζί ειναι σημαντική η ηλεκτρονική πρόσβαση στις πορείες μηνύσεων, η πρόσβαση στην έκδοση αποφάσεων, η ψηφιοποίηση των αποφάσεων, για τα οποία ενημερωθήκαμε.
– ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ- Τηλεκατάρτιση.
Η τηλεκατάρτιση αποδείχτηκε ένα φιάσκο. Δικαίωσε απολύτως την τοποθέτησή μας και την επιμονή μας στην αποζημίωση των 800 ευρώ. Θέλω εδώ να επισημάνω πόσο σημαντική ήταν η απόφασή μας στο ΔΣ της 6/4 να μην έρθουμε σε κανενός είδους επικοινωνία με τα ΚΕΚ για να λάβουμε αντισταθμιστικά οφέλη. Κι αυτό γιατί αποδείχτηκε ότι ούτε καν τα ΚΕΚ δεν ειχαν πρόσβαση στο “εκπαιδευτικό υλικό” το οποίο παρήχθη από τις διαβόητες 7 πλατφόρμες. Αν ο ΔΣΑ είχε προτείνει στα μέλη του να συμβληθούν με κάποιο ΚΕΚ, θα ήταν μια λοταρία που μπορεί να κατέληγε σε μια πλατφόρμα το περιεχόμενο της οποίας θα χρεωνόμασταν. Και τώρα όλη η Ελλάδα θα γέλαγε όχι μονο με το “σκοιλ ελικίκου” αλλά και με τον “μεγαλύτερο επιστημονικό Σύλλογο της χώρας”, όπως σωστά θέλουμε να λεγόμαστε.
Η ιστορία αυτή χρεώνεται απολύτως στον Μητσοτάκη. Δική του ήταν η επιλογή να χρηματοδοτηθούν οι επιστήμονες με αυτά τα προγράμματα. Και όταν πλεόν έφτασε η υπόθεση να αγγίζει τον ίδιο, υπαναχώρησε κακήν κακώς. Και τώρα πάει να γίνει αποδιοπομπαίος τράγος ο Βρούτσης. Παρ’ όλα αυτά, επειδή η πολιτεία του Βρούτση ήταν αχαρακτήριστη, επειδή προσέβαλε το δικηγορικό σώμα, πρέπει να ζητηθεί από τον Σύλλογο η παραίτηση του. Από τη στιγμή που μας απαξίωσε και δεν ανακάλεσε τις δηλώσεις του (όπως ζήτησε η Συντονιστική στις 20/4), από τη στιγμή που μας απαξίωσε και δεν ανέλαβε τις ευθύνες του (όπως ζήτησε η Ολομέλεια στις 21/4), δεν μπορούμε πλέον να συνομιλούμε με τον Βρούτση, είναι παντελώς αναξιόπιστος και πρέπει να ζητήσουμε την παραίτησή του. Είναι υπουργός υπό παραίτηση. Πρέπει να ληφθεί το μήνυμα ότι όποιος εμπαίζει τους Συλλόγους πληρώνει πολιτικό τίμημα. Αυτό θα αυξήσει τη διαπραγματευτική μας ισχύ. Γι’ αυτό και θα το θέσω σε ψηφοφορία.
Όσον αφορά τώρα τα χρήματα που εκκρεμεί να πάρουμε: μας έταξαν 800 ευρώ για τον Μάρτιο-Απρίλιο δεν μας τα έδωσαν. Μας έταξαν 600 ευρώ για τηλεκατάρτιση, ακόμα δεν μας τα έδωσαν. Μας έταξαν 800 ευρώ τον Μάιο και είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα μας τα δώσουν. Και τώρα τα δημοσιεύματα λένε ότι θα πληρωθούμε 10 Μαϊου. Πρόκειται για το αποκορύφωμα της αναξιοπιστίας. Δεν γινεται να εξαρτηθεί η πληρωμή απο το ποιοι έκαναν την αίτηση τηλεκατάρτισης, γιατί υπήρχαν συνάδελφοι που δεν έκαναν την συγκεκριμένη αίτηση. Οπότε πρέπει να επιμείνουμε στην εκταμίευση των 800 ευρώ άμεσα για όλους, με όσα κερδίσαμε, δηλαδη τη συμπερίληψη ασκουμένων και συναδέλφων ανεξαρτήτως αν έκλεισαν βιβλία.”
Μετά από μακρά διαλογική συζήτηση, έφτασε η ώρα της απόφασης για το αν θα γίνει αποχή την επόμενη βδομάδα. Αν και στην αρχή του Συμβουλίου, ο Πρόεδρος είχε υπονοήσει ότι θα προτείνει τριήμερη αποχή ώστε να καλυφθεί όλη η επόμενη βδομάδα, στο τέλος προσαρμόστηκε στην πίεση – ιδίως από συμβούλους της κεντροδεξιάς – και πρότεινε μόνο μία μέρα αποχή, την Τρίτη 28 Απριλίου, και νέο ΔΣ. Αντιτείναμε ότι οι συνάδελφοι περιμένουν από εμάς ξεκάθαρες αποφάσεις και σαφές χρονοδιάγραμμα και όχι αποφάσεις της τελευταίας στιγμής κατά το πρότυπο του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Στην ψηφοφορία ΝΑΙ-ΟΧΙ στην αποχή, το αποτέλεσμα ήταν 17-7, ενώ στην ψηφοφορία “Μία ή περισσότερες μέρες αποχή” το αποτέλεσμα ήταν 11-7. Το Συμβούλιο θα επανεκτιμήσει την κατάσταση στη συνεδρίασή του την Τρίτη. Οι σύμβουλοι χρεώθηκαν Ειρηνοδικεία και Υποθηκοφυλακεία στα οποία θα μεταβούν την Τρίτη για να ελέγξουν τα μέτρα που θα έχουν ληφθεί.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Για άλλη μια φορά, τα μέσα πάλης που επιλέγονται είναι αναντίστοιχα με τις διακηρύξεις. Το διεκδικητικό πλαίσιο της Ολομέλειας της 31/3 είναι απλά γραμμένο σε χαρτί, χωρίς να στηρίζεται από συγκεκριμένες κινητοποιήσεις. Ο Πρόεδρος και η πλειοψηφία του Συμβουλίου αρνούνται κάθε πρόταση παράστασης διαμαρτυρίας, κλπ. Είναι τέλος χαρακτηριστικό ότι όσον αφορά το θέμα της παραίτησης του Υπουργού Εργασίας Βρούτση, ο Πρόεδρος είπε ότι “ανέλαβε την ευθύνη ο Υπουργός, ας μην μπούμε στη λογική των παραιτήσεων, δεν είμαστε πολιτικό κόμμα”: είναι προφανές ότι ο Πρόεδρος δεν θέλει να σπάσει τις γέφυρες με τους κυβερνητικούς, τη στιγμή που η κυβέρνηση ρίχνει στους δικηγόρους τη μια σφαλιάρα μετά την άλλη. Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι το 2021 υπάρχουν και εκλογές των Συλλόγων…
Όσον αφορά τα εσωτερικά του Συλλόγου, υπήρξε ενημέρωση για τη διανομή του βοηθήματος των 200 ευρώ στους δικηγόρους (και 100 ευρώ στους ασκούμενους) που είναι στην τελική ευθεία. Υπήρξε τέλος ενημέρωση για την απόφαση θέσης σε καθεστώς αναστολής σύμβασης 79 εργαζόμενων του ΔΣΑ από 14/4 έως 30/5. Στην παρέμβασή μας τονίσαμε ότι η απόφαση λήφθηκε εν κρυπτώ από τον Πρόεδρο χωρίς τη στοιχειώδη ενημέρωση του ΔΣ που την πληροφορήθηκε από μέηλ του Αντιπροέδρου Θ. Σοφού. Οι δικαιολογίες ότι “δεν υπήρχε χρόνος” και “πίστευα ότι δεν θα υπήρχε αντίρρηση” είναι αστείες και αποκρύπτουν μια συστηματική πρακτική του προέδρου και ένα συγκεντρωτικό μοντέλο διοίκησης. Ως αποτέλεσμα της τακτικής που ακολουθήθηκε, οι εργαζόμενοι βρίσκονται πλέον σε αντιπαράθεση με τη Διοίκηση, κάτι που βλάπτει τη λειτουργία του Συλλόγου. Δυστυχώς η ανάγκη εξοικονόμησης χρημάτων του Συλλόγου (περίπου 190.000 ευρώ από τις αποζημιώσεις των 800 ευρώ και τις εισφορές) ήρθε σε αντιπαράθεση με την ανάγκη συνεργασίας με τους εργαζόμενούς μας. Καταψηφίσαμε τις ενέργειες του Προέδρου (που εκ των υστέρων και καταχρηστικά μας ζήτησε να νομιμοποιήσουμε) και υπερψηφίσαμε την απόδοση του υπολοίπου των αποδοχών των εργαζόμενων (πέραν των 800 ευρώ), η οποία και εγκρίθηκε.
Θανάσης Καμπαγιάννης, σύμβουλος ΔΣ ΔΣΑ με την “Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή”.
n