ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Για το νέο κώδικα περί δικηγόρων
Συνάδελφοι,
Η Ευρωπαϊκή Ενωση, χρησιμοποιώντας το μηχανισμό και την «τεχνογνωσία» του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην ταχεία πρόκληση φτώχιας και διάλυσης των χωρών – θυμάτων , μετατρέπει την Ελλάδα σε αποικία των βορειοευρωπαϊκών δυνάμεων, καταστρέφοντας συστηματικά τις δομές που προσιδιάζουν σε ανεξάρτητο κράτος και αυτοδύναμη οικονομία.
Μετά το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και την καταστροφή των ασφαλιστικών ταμείων, του συστήματος υγείας, της εκπαίδευσης, των οικονομικών δομών κλπ, το δικηγορικό επάγγελμα δεν θα απέφευγε την αποδόμηση.
Τα τοπικά εκτελεστικά όργανα της τρόϊκας, που παριστάνουν την κυβέρνηση, μετά τα μέτρα για την «απελευθέρωση» του επαγγέλματος, τον οικονομικό στραγγαλισμό των μεσαίων και φτωχότερων δικηγόρων με τις συνεχείς φορολογικές επιβαρύνσεις, την επιβολή ΦΠΑ και των πολλαπλασιασμό των διάφορων δικαστικών τελών καταπιάστηκαν τώρα με τον Κώδικα περί Δικηγόρων (ΚπΔ).
Το νομοσχέδιο που ήδη συζητείται στη Βουλή βελτιώνει ελάχιστα δευτερεύοντα θέματα, ενώ μας επαναφέρει σε περασμένες εποχές στα σημαντικότερα:
Κινείται βασικά σε δύο κατευθύνσεις :
α) Κατάργηση κάθε εγγυημένης αμοιβής ή αποζημίωσης σε εφαρμογή των ιταμών -και λεπτομερών- εντολών της τρόϊκας. (αξίζει να διαβάσετε στο τέλος αυτής της ανακοίνωσης το e mail με τις τελευταίες εντολές του εκπροσώπου της ΕΕ στο μόνιμο κλιμάκιο της τρόϊκας στην Αθήνα, Ζήνωνα Κοντολέμη, προς το γραφείο του πρωθυπουργού και τα αρμόδια Υπουργεία ).
β) εξουδετέρωση κάθε δυνατότητας συλλογικής αντίδρασης των δικηγόρων. Γιαυτό επέδειξε ιδιαίτερο ζήλο το Πασοκοδεξιό κατεστημένο που διοικεί το ΔΣΑ αλλά και ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ αντιπρόεδρος του ΔΣ Θόδωρος Σχοινάς, που ήταν μάλιστα και εκ των συντακτών του νέου ΚπΔ .
Συγκεκριμένα:
– Καταργείται το ελάχιστο όριο αμοιβής των εμμίσθων δικηγόρων στον ιδιωτικό τομέα. H θέση της τρόϊκας (που είναι πιθανό να υιοθετηθεί μέχρι την ψήφιση του ν/σ) είναι να υπάρχει όριο και να ταυτίζεται με τον κατώτατο μισθό που έχει επιβληθεί νομοθετικά στον ιδιωτικό τομέα.
– Οι αποδοχές δικηγόρων στο δημόσιο τομέα αφήνονται στην έκδοση τυπικού νόμου, χωρίς καθορισμό ελάχιστων ορίων είτε ευθέως είτε σε συσχετισμό με κάποιο άλλο μέγεθος (πχ ως ποσοστό επί των αποδοχών των δικαστικών του αντίστοιχου βαθμού).
– Η εγγύηση μιας κατώτατης προεισπρατόμενης αμοιβής για παράσταση σε δικαστήρια παύει να υπάρχει. Με έγγραφη συμφωνία μεταξύ εντολέα – δικηγόρου,ως αμοιβή μπορεί να ορισθεί οποιοδήποτε ποσό .Οι πρώην κατώτατες αμοιβές ονομάζονται πλέον «νόμιμες» και εφαρμόζονται μόνο όταν δεν υπάρχει έγγραφη συμφωνία και προπαντός για τον υπολογισμό των τελών και φόρων που από παρακράτηση επί της αμοιβής που προκατέβαλε ο εντολέας μετατρέπονται πλέον σε οικονομική/φορολογική υποχρέωση του δικηγόρου, ανεξάρτητα από την καταβολή της αμοιβής του.
– Επιτρέπεται η διαφήμιση δικηγορικών υπηρεσιών ακόμη και στο ραδιόφωνο και τηλεόραση (που θα ενισχύσει τις μεγάλες εταιρείες).
Θεσπίζεται σειρά μέτρων για να απομακρυνθούν περισσότερο οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των δικηγόρων από τη βάση που τους εκλέγει, να γίνει πιο γραφειοκρατική η λειτουργία των συλλόγων, να περιοριστεί η δυνατότητα για γενικές συνελεύσεις και ακόμη περισσότερο η δυνατότητά τους να παίρνουν αποφάσεις.
Ενδεικτικά.
-Η θητεία των διοικήσεων γίνεται 4 ετής. Φυσικό επακόλουθο θα είναι η ακόμα μεγαλύτερη γραφειοκρατικοποίησή τους και η απόσπασή τους από τα προβλήματα του κλάδου Εξουδετερώνεται έτσι το θετικό μέτρο του περιορισμού των θητειών του προέδρου σε 2 και των μελών του ΔΣ σε 3 συνεχόμενες.
– Ο πρόεδρος του Συλλόγου μετατρέπεται σε αυτοτελές όργανο διοίκησης με αυξημένες αρμοδιότητες.
Οι Γενικές Συνελεύσεις πρέπει να έχουν απαρτία όχι μόνο κατά την έναρξη και συγκρότηση σε σώμα, αλλά συνεχώς μέχρι τη λήξη τους. Ετσι μια μειοψηφία μπορεί να μπλοκάρει τη λήψη αποφάσεων με αποχώρηση.
– Η ΓΣ μπορεί να αποφασίζει για αποχή μόνο με μυστική ψηφοφορία (= κάλπες). Σε συνδυασμό με την αμέσως προηγούμενη διάταξη για διαρκή απαρτία είναι σαφές ότι αποκλείεται λήψη απόφασης για αποχή.
– Η ΓΣ δεν μπορεί να αποφασίσει την εκ νέου σύγκλησή της! Συγκαλείται μόνο από το ΔΣ , ή στην απίθανη περίπτωση που υποβάλλει αίτηση το 10% των μελών του συλλόγου ( για την επαρχία το 20%).
– Η συνέλευση δεν επιτρέπεται να εκλέξει προεδρείο αλλά προεδρεύεται υποχρεωτικά από τον αντιπρόεδρο του Συλλόγου που εν όψει και της τετραετούς θητείας μπορεί να έχει προ πολλού χάσει την εμπιστοσύνη του σώματος.
– Αλλάζει το εκλογικό σύστημα σε πλειοψηφικό μόνο για τις μικρότερες παρατάξεις, οι οποίες για να πάρουν μέρος στη 2η κατανομή πρέπει να έχουν ήδη πάρει έδρα από την πρώτη κατανομή αλλιώς αποκλείονται. Διευκολύνεται έτσι η αναπαραγωγή του σημερινού δικηγορικού κατεστημένου.
Οι ασκούμενοι συνάδελφοι υποβάλλονται σε πανελλήνιες εξετάσεις προκειμένου να εγγραφούν στο σύλλογο. Αντί να βαδίζουμε προς την κατάργηση των υποτιμητικών- τουλάχιστον- εξετάσεων που επιβάλλονται στους νέους επιστήμονες που επιθυμούν να μπουν στον κλάδο, τις ενισχύουν για να μοιάζουν με τις εισαγωγικές στα Πανεπιστήμια.
Συνάδελφοι,
Η ελιτ της χώρας μαζί με την Ευρωπαϊκή Ενωση διεξάγουν ένα συστηματικό πόλεμο εναντίον των φτωχών και των μεσαίων στρωμάτων. Παρ’ όλο το καταθλιπτικό βάρος των μέτρων που μας επιβάλλονται διαρκώς, δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την αντίσταση. Μαζί με τα υπόλοιπα κοινωνικά στρώματα-θύματα πρέπει να θέσουμε , σε πρώτη φάση, αποτελεσματικά εμπόδια στην επίθεση που δεχόμαστε και στη συνέχεια να αναζητήσουμε τη διέξοδο στην αυτοδύναμη ανάπτυξη της χώρας έξω από την Ευρωπαϊκή Ενωση, σε μια αντικαπιταλιστική προοπτική.
Η Εναλλακτική Παρέμβαση Δικηγόρων Αθήνας καλεί όσους/ες δεν δέχονται να καθορίζουν τους όρους της δικηγορίας οι νεοάποικοι και αγανακτούν με τη δουλικότητα και την ιδιοτέλεια του δικηγορικού κατεστημένου, σε
ενημέρωση /συζήτηση / αποφάσεις , για τον ΚπΔ
στη μεγάλη αίθουσα του ΔΣΑ την Τετάρτη 18 Σεπτέμβρη 7μμ.
Αθήνα 12 Σεπτέμβρη 2013.
—Onginal Message—
From: <[email protected]’
To: [email protected]>, <c ap flStantin0ucmnec ,gr>, [email protected]>, <[email protected]>
Cc: <[email protected] .eu>, <[email protected]>, <[email protected]>, <[email protected]>, <daphne.momferatou@ecb. nt>, <[email protected]>, <MAtflanasopoulou @imf.oi>, <[email protected]>, <Zenon . KONTOLEMIS>ec.europa.eu>, <[email protected] eu>
Date: Thu. 29 Aug 2013 15:00:15 +OO0
Subject: Code & Lawyers
Code of Lawyers; EC/IMF/ECB mnen
Thank vu for the revised Code of Lawyers which we received earlier this week. Please see beiow few remarks.
(1) On the remuneration of salaried lawyers.
We are fine v.4th the Code provisions and believe that no change is requir. We would appreciate If the authorities can confirm our understanding that, according to the current legal framework, the national statutory minimum wage for all private seor employees, applies also for all lawyers under fixed montNy salary (both apprentices arid experienced lawyers).
(2) On lump sum severance pay upon retirement of lawyers under fixed monthly salary
We welcome the revised text whereby hjrno sum naymenttrnon retirement for salaried lawyers is aligned with the rest of private sector employees (Art. 4(S)). We are sWI puzzled by the first two sentences of Art. 46(5) providIng for a lump sum payment upon voluntary termination of contract. We would appreciate the authorities’ explanation of sucki a abonale, since we think this should be optional for the employer but not a minimum requirement provided by the Code. ThIS wW need to be sorted out in the final version of the code.
(3) On severance pay of lawyers under fixed monthly salary
We believe that the provision of Art. 46(4) whereby, “upon dismisl, a lawyer Is entitled to continue to receive her monthly salary until the full severance pay arnant is paid’s. is not in line with what holds for other private sector empoyees and for this reason we propose It should be removed from the Code.
(4) On the additional contribution type Introduced in the revised Artide 61(1)
There is a new contribution to the speciI distribution account for new lawyers of Law 2915/2p01.
We would appreciate to understand the rationale of adding this category.
We expect the draft Code of Lawyers to be adopted as we have agreed It with the Authorities before Summer, incIudin the above revisions, as soon as possible.
In conclusion, we would like to recall that this is an end-July commItment which is already delayed. In addition, this is aii1iestone for receiving the next tranhe October, so ft must be already finalized end adopted by the ?arLament by end September.
Many thanks for the exceIent cooDeratlon.
Sincerely
Μετάφραση:
Κώδικας Δικηγόρων: Σχόλια ΕΕ/ΔΝΤ/ΕΚΤ
Σας ευχαριστούμε για τον αναθεωρημένο Κώδικα Δικηγόρων που λάβαμε νωρίτερα μέσα στη βδομάδα. Παρακαλούμε, δείτε ορισμένες παρατηρήσεις κάτωθι:
(1) Για την ελάχιστη αμοιβή των δικηγόρων που αμοίβονται με πάγια αντιμισθία
Είμαστε εντάξει με τις προβλέψεις του Κώδικα και πιστεύουμε ότι δε χρειάζεται κάποια αλλαγή. Θα το εκτιμούσαμε αν οι αρχές μπορούν να επιβεβαιώσουν ότι κατανοήσαμε σωστά πως, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, ο εθνικά θεσπισμένος κατώτατος μισθός για όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, ισχύει επίσης και για όλους τους δικηγόρους που αμοίβονται με πάγια αντιμισθία (ασκούμενους και μη).
(2) Για την καταβολή εφάπαξ κατά τη συνταξιοδότηση δικηγόρων που αμοίβονται με πάγια αντιμισθία
Καλωσορίζουμε το αναθεωρημένο κείμενο κατά το οποίο η καταβολή εφάπαξ κατά τη συνταξιοδότηση για δικηγόρους με πάγια αντιμισθία ευθυγραμμίζεται με των υπολοίπων εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. (Άρ. 45(5)). Εξακολουθούν να μας μπερδεύουν οι πρώτες δύο προτάσεις του Άρ. 46(5) που προβλέπουν εφάπαξ σε οικειοθελή λύση σύμβασης. Θα εκτιμούσαμε μια εξήγηση από τις αρχές για το σκεπτικό αυτό, καθώς νομίζουμε ότι αυτό θα έπρεπε να είναι προαιρετικό για τον εργοδότη αλλά όχι ελάχιστη απαίτηση προβλεπόμενη από τον Κώδικα. Αυτό θα πρέπει να διευθετηθεί στην τελική εκδοχή του Κώδικα.
(3) Για την αποζημίωση απόλυσης δικηγόρων αμοιβόμενων με πάγια αντιμισθία
Πιστεύουμε ότι η πρόβλεψη του Άρ. 46(4) σύμφωνα με την οποία «σε περίπτωση απόλυσης, ένας δικηγόρος δικαιούται να συνεχίσει να λαμβάνει τον μηνιαίο μισθό του μέχρι να καταβληθεί η πλήρης αποζημίωση», δεν είναι ευθυγραμμισμένη με ό,τι ισχύει για άλλους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και γι’ αυτό το λόγο προτείνουμε να αφαιρεθεί από τον Κώδικα.
(4) Για τον τύπο πρόσθετης εισφοράς που εισάγεται στο αναθεωρημένο Άρθρο 61(1)
Υπάρχει μια νέα εισφορά στον Ειδικό Διανεμητικό Λογαριασμό Νέων Δικηγόρων του νόμου 2915/2001. Θα το εκτιμούσαμε αν μας γινόταν κατανοητή η προσθήκη αυτής της κατηγορίας.
Αναμένουμε ότι το προσχέδιο του Κώδικα Δικηγόρων θα υιοθετηθεί όπως έχουμε συμφωνήσει με τις Αρχές πριν το καλοκαίρι, ενσωματώνοντας τις ως άνω αναθεωρήσεις, το συντομώτερο δυνατόν.
Καταλήγοντας, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι αυτή είναι μια υποχρέωση με προθεσμία το τέλος Ιουλίου και έχει ήδη καθυστερήσει. Επιπλέον, πρόκειται για σημείο αναφοράς για την εκταμίευση της επόμενης δόσης, του Οκτωβρίου, ώστε πρέπει να είναι ήδη ολοκληρωμένη και ψηφισμένη από το Κοινοβούλιο ως το τέλος Σεπτεμβρίου.
Ευχαριστούμε πολύ για την εξαιρετική συνεργασία.