Την 30/8/2021, πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ με τηλεδιάσκεψη χωρίς να συζητηθούν όλα τα θέματα, αφού μέχρι τις 8μμ είχαν συζητηθεί το σ/ν για την επικουρική, η λειτουργία των δικαστηρίων, το θέμα των οφειλόμενων για τη νομική βοήθεια και – για λίγο – οι τροποποιήσεις του ΚΠολΔ.
Για το θέμα του σ/ν για την επικουρική ασφάλιση
Η τοποθέτησή της συμβούλου της «Εναλλακτικής Παρέμβασης – Δικηγορικής Ανατροπής» (όπως εστάλη και για τα πρακτικά) ήταν μεταξύ άλλων η ακόλουθη:
«Πρέπει να σημειωθεί και να αξιολογηθεί, το γεγονός ότι ο κ. Πρόεδρος αρνούταν μέχρι σήμερα τη συζήτηση του θέματος, με πρόσχημα την μη ύπαρξη εισήγησης από πλευράς επιτροπής ΔΣΑ περί κοινωνικής ασφάλισης. Ωστόσο ο κ. Κουτσόλαμπρος εγκαίρως και εξαρχής έχει γνωστοποιήσει στα λοιπά μέλη την άποψή του επί του σ/ν, που σήμερα ερχόμαστε να συζητήσουμε, τελικά με βάση αυτή την εισήγηση, δηλ την ανάλυση του κ. Κουτσόλαμπρου που τα βασικά σημεία της έχουν τεθεί υπόψη μας από τον Ιούλιο. Προς τι τελικά λοιπόν η καθυστέρηση της συζήτησης και διαμόρφωσης θέσης του ΔΣ επί του θέματος; Προφανώς η κατάπνιξη κάθε προσπάθειας ζύμωσης απόψεων και οικοδόμησης αντίστασης κατά του σ/ν που έρχεται να σαρώσει την επικουρική ασφάλιση και να εισαγάγει το τζογάρισμα ως πιθανότητα λήψης επικουρικής σύνταξης στο μέλλον για τους νέους. Στο μεταξύ, εμφανίζεται ο κ. Κουτσοχήνας (πρόεδρος ΔΣ Θεσσ/κης και αντιπρόεδρος της Συντονιστικής) στη Βουλή (στη συνεδρίαση της διαρκούς επιτροπής κοινωνικών υποθέσεων) για να εξάρει τη νομοθετική πρωτοβουλία επί της ουσίας, αρθρώνοντας χλιαρές αντιρρήσεις σε επιμέρους ρυθμίσεις. Ερχόμαστε εν μέρει λοιπόν προ τετελεσμένων, δηλ. προ της ήδη εκπεφρασμένης υποστήριξης στο σ/ν εκ μέρους των συνδικαλιστικών ηγεσιών (και ερήμην του κλάδου βέβαια) να συζητήσουμε δήθεν τη διαμόρφωση της θέσης μας λίγες ημέρες πριν από την ψήφιση του σ/ν.
Συμφωνώντας με την κριτική και τα επιχειρήματα που ήδη εκτέθηκαν από τους προλαλήσαντες συμβούλους, θεωρούμε ότι ο δικηγορικός κόσμος θα πρέπει να παλέψει με όλες του τις δυνάμεις κατά της μεταρρύθμισης αυτής που αποτελειώνει τα ταμεία (γιατί πρακτικά εξυπηρετούμαστε όλοι από πρώην ταμεία και ο ΕΦΚΑ είναι σκωπτική εικονική πραγματικότητα), αντί να επικεντρωθεί στην ενίσχυσή τους, καταργεί βασικές αρχές της κοινωνικής ασφάλισης (διαγενεακή αλληλεγγύη, αρχή ισότητας, εύνοιας ασφαλισμένου κλπ) και εισάγει το λεγόμενο κεφαλαιοποιητικό σύστημα, το οποίο θα μετατρέψει τον ασφαλισμένο σε τζογαδόρο («επενδυτή») της εισφοράς του, με το κράτος να αναλαμβάνει να εγγυηθεί όχι την ελάχιστη σύνταξη, αλλά την «χασούρα» της όποιας επενδυτικής/ ασφαλιστικής εταιρείας. Και όλο αυτό με σταθερό παρονομαστή την έλλειψη εμπιστοσύνης προς αυτή και κάθε κυβέρνηση, που κάλλιστα μπορεί να επεκτείνει το σύστημα αυτό και στην κύρια ασφάλιση μελλοντικά, αλλά και να περιορίσει την όποια ευθύνη εγγυητή ισχυρίζεται ότι αναλαμβάνει το κράτος επί του παρόντος. Η θέση της Εναλλακτικής Παρέμβασης είναι γνωστή και ήδη δημοσίως προσβάσιμη.»
Η εισήγηση του συν. Α. Κουτσόλαμπρου ήταν η εξής:
«ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ME TITΛΟ:«Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση για τη Νέα Γενιά: εισαγωγή κεφαλαιοποιητικού συστήματος προκαθορισμένων εισφορών στην επικουρική ασφάλιση, ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης και συναφείς διατάξεις»
Η ως άνω «μεταρρύθμιση» εισάγεται ένα χρόνο μετά την έτερη «μεταρρύθμιση» και τελευταία όπως είχε ειπωθεί (δείτε πρακτικά Βουλής και αιτιολογική έκθεση) του ν.4670/2020, και τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη «μεταρρύθμιση» του ν.4387/2016 που κατέρρευσε με την ακύρωση ως αντισυνταγματικών των πιο σημαντικών του διατάξεων με αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ.Την ώρα της πλήρους αποδιοργάνωσης της επικουρικής ασφάλισης από το τ.ΕΤΕΑΕΠ (τεράστια λάθη στα ειδοποιητήρια, παράνομη επιβολή εισφορών και μη επιστροφή τους στους εμμίσθους δικηγόρους επί 21 μήνες, καθυστέρηση έκδοσης επικουρικής σύνταξης δικηγόρων επί 6 έτη και με ύψος αυτής στο ποσόν των 150 ευρώ μικτών με 40 έτη ασφάλισης).Την ώρα των τεράστιων λαθών και καθυστερήσεων στις εκκαθαρίσεις εισφορών e-ΕΦΚΑ, στις αναρτήσεις των χρεών στη ρύθμιση των 120 δόσεων, στην λήψη ασφαλιστικής ενημερότητας και της καθημερινής ταλαιπωρίας των ασφαλισμένων και συνταξιούχων. Την ώρα που η μεγάλη πλειοψηφία των δικηγόρων δυσκολεύεται λόγω της μακράς οικονομικής κρίσης και της πανδημίας να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της προς τον e-ΕΦΚΑ.Την ώρα που και διεθνώς υπάρχει μεγάλη συζήτηση για τη συνέχιση λειτουργίας τωνκεφαλοποιητικών συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης.Εισάγεται με ελάχιστη διαβούλευση και συζήτηση με τους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς νέα «μεταρρύθμιση» της κοινωνικής ασφάλισης. Ιδρύεται ένα νέο ταμείο (Τ.Ε.Κ.Α.) τις εισφορές του οποίου θα εισπράττει ο e-ΕΦΚΑ (βλ.άρθρο 43 Σχεδίου), ο οποίος αδυνατεί να εκδώσει και να εκκαθαρίσει ορθές εισφορές των ασφαλισμένων του. Αν πρόθεση της Πολιτείας είναι να εξασφαλίσει καλύτερες συντάξεις για τους νέους ασφαλισμένους:- Γιατί δεν το κάνει για όλους τους ασφαλισμένους;- Γιατί δεν το κάνει εντός του e-EΦΚΑ στον οποίον μόλις το 2020 εντάχθηκε η επικουρική ασφάλιση;Την ώρα αυτή δεν μπορούμε παρά να είμαστε αντίθετοι με την υποχρεωτική υπαγωγή στην ασφάλιση όλων των νέων ασφαλισμένων. Αυτό δεν προσιδιάζει στο χαρακτήρα του νέου συστήματος ως κεφαλαιοποιητικού και φυσικά δημιουργεί ασφαλισμένους δύο ταχυτήτων, κάτι που τόσο πολύ ταλαιπώρησε την κοινωνική ασφάλιση στο παρελθόν (βλ. ασφαλισμένοι προ της 31.12.1992 και μετά). Θα συζητούσαμε τη δημιουργία ενός Ταμείου με προαιρετική ένταξη όσων ασφαλισμένων επιθυμούν.Στην παρούσα φάση με την πλειοψηφία των δικηγόρων να αδυνατεί να καταβάλει τις εισφορές της,ή να προσπαθεί να ρυθμίσει παλαιότερες οφειλές, θα ανέμενε κανείς μείωση εισφορών ή/και κατάργηση της επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας και ένταξής τους (για όσους έχουν καταβάλει εισφορές) στο σύστημα της κύριας ασφάλισης με αντίστοιχη προσαύξηση της κύριας σύνταξης. Επιπροσθέτως θα πρέπει να επισημανθεί ότι στο άρθρο 12 προβλέπεται με μια πρωτοφανή ρύθμιση στην ιστορία της Κοινωνικής Ασφάλισης της Χώρας Διοικητικό Συμβούλιο του νέου Ταμείου χωρίς συμμετοχή των εκπροσώπων των ασφαλισμένων (πρωτοφανής διάταξη στην ιστορία της κοινωνικής ασφάλισης).Ενώ ερωτηματικά προκαλεί η ρύθμιση του άρθρου 19: Περιορισμένη ευθύνη μελών του ΔΣ, που αποτελεί απαράδεκτη παρέκκλιση. Με δεδομένη τη διαχείριση των ασφαλιστικών εισφορών υποχρεωτικής ασφάλισης θα αναμέναμε αυξημένη ευθύνη της διοίκησης.
Με εκτίμηση, Ανδρέας Κουτσόλαμπρος»
Η τοποθέτηση του Πρόεδρου του ΔΣΑ κ. Βερβεσού ήταν αντιθετική της εισήγησης, υποστηρίζοντας ότι: το σύστημα στην επικουρική μέχρι το 2011 ήταν αναδιανεμητικό, αλλά με το ν. Κουτρουμάνη μπήκαν στοιχεία οιονεί κεφαλαιοποίησης. Η αναδιανεμητική λειτουργία οδήγησε σε ελλείμματα και αυτά δεν οφείλονται μόνο στη ληστεία των αποθεματικών, PSI κλπ, αλλά και στο σχήμα της «ανάποδης πυραμίδας». Με λίγα λόγια, αξιολόγησε τη νέα μεταρρύθμιση ως κατ’ αρχήν θετική, συντασσόμενος με την κριτική περί της μη συμπερίληψης εκπροσώπου στο ΔΣ του νέου φορέα, αλλά και του περιορισμού της ευθύνης των μελών του.
Υπέρ της εισήγησης του προέδρου ψήφισαν 15 σύμβουλοι, έναντι 7 που καταψήφισαν. Κατ’ ουσίαν ο Πρόεδρος και το μπλοκ των συμβούλων που τον στηρίζουν συντάχτηκαν (με διαρροές) με το μπλοκ της (κεντρο)δεξιάς στην υποστήριξη του κυβερνητικού νομοσχεδίου. Από τον ιστότοπο του ΔΣΑ αντιγράφουμε:
Υπέρ της εισήγησης του Προέδρου ψήφισαν:
ο Πρόεδρος του ΔΣΑ, Δημήτρης Βερβεσός, ο Αντιπρόεδρος του ΔΣΑ, Ευστάθιος Αναλυτής, ο Αντιπρόεδρος του ΔΣΑ Φώτιος Κωτσής, η Σύμβουλος-Ταμίας, Μαρινέττα Γούναρη Χατζησαράντου και οι Σύμβουλοι: Δημήτριος Αναστασόπουλος, Ιωάννης Δεληγεώργης, Σωτήριος Διαμαντόπουλος, Νικόλαος Κουτκιάς, Χρυσούλα Μαρινάκη, Μεθόδιος Ματαλιωτάκης, Βενιαμίν Μπατής, Ελευθέριος Ράντος, Κωνσταντίνος Ρίζος, Θεμιστοκλής Σοφός, Ζώης Σταυρόπουλος.
Κατά ψήφισαν:
ο Γεν. Γραμματέας του ΔΣΑ, Μιχάλης Καλαντζόπουλος οι Σύμβουλοι: Αντώνιος Αντανασιώτης, Άρτεμις Κατωπόδη, Χαράλαμπος Κονδύλης, Ανδρέας Κουτσόλαμπρος, Βασίλειος Παπαστεργίου και Αγγελική Σεραφείμ
Απόντες ήταν οι Σύμβουλοι: Χρήστος Κακλαμάνης, Ιωάννης Κάπος, Γεώργιος Κλεφτοδήμος.
Περί λειτουργίας των Δικαστηρίων
Αναμένεται από 16/9 τα δικαστήρια να λειτουργήσουν κανονικά, ΟΛΑ (αλλά με μέτρα του τύπου οι εμβολιασμένοι θα μπαίνουν και όσοι έχουν ράπιντ 48 ωρών, θα αποσαφηνιστεί). Στο ερώτημα τι θα γίνει με αυτόφωρα και ασφαλιστικά που δεν θα προλαβαίνουν οι ανεμβολίαστοι να προσκομίσουν ράπιντ, αναμένεται να αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του δικαστηρίου αν θα δικάσει. Στο Πρωτοδικείο Αθήνας αναμένεται τρομακτική έλλειψη προσωπικού λόγω συνταξιοδοτήσεως 42 υπαλλήλων μέχρι τέλος του έτους. Θέλει άνω των 50 υπαλλήλων για να λειτουργήσει κανονικά και πλήρως, η προϊσταμένη της διοίκησης έχει στείλει έγγραφα κλπ., αλλά θέλει τουλάχιστον 40 νέες προσλήψεις για να λειτουργεί στοιχειωδώς, όπως μέχρι τον Ιούλιο.
Στο μέτωπο της Εισαγγελίας Εφετών: θα ανατεθεί σε ιδιώτες security ο έλεγχος και η διαχείριση της προσέλευσης σε κάθε αίθουσα, γιατί υποτίθεται ότι οι αστυνομικοί δεν επαρκούν.
Η έναρξη του δικαστικού έτους από 1/9 είναι επικοινωνιακή, δεν άνοιξαν τα πινάκια αλλά μόνο μία-δύο έδρες, μετά τις 13 θα έχουμε πλήρη λειτουργία.
Εξασφαλίστηκαν 20 θέσεις πάρκιν στις γυναικείες φυλακές Κορυδαλλού (από τη ΓΓ Αντεγκλ. Πολιτικής) για δικηγόρους.
Για τη Νομική Βοήθεια
Υπάρχει ως ακανθώδες ακόμα το θέμα των οφειλών, μέχρι και 2 χρόνια πίσω, καθώς εκκρεμεί μονίμως η εκκαθάριση. Ως προς αυτό πρότεινε ο συν. Αντανασιώτης και συντάχθηκε και η σύμβουλος της Εναλλακτικής, ο συν. Θ. Σοφός και τελικά και ο Πρόεδρος Δ. Βερβεσός να γίνει μαζική κινητοποίηση στο υπουργείο Δικαιοσύνης, με συμμετοχή και των συναδέλφων του καταλόγου.
Σε σχέση όμως με την προταθείσα από Βερβεσό αποχή (δηλαδή μη έκδοση γραμματείων νομικής βοήθειας) η σύμβουλος της Εναλλακτικής εξέφρασε επιφύλαξη (ψηφίζοντας «παρούσα»), καθώς η νομ. Βοήθεια απευθύνεται σε συντριπτικό ποσοστό σε ευάλωτες περιπτώσεις, όπως θύματα ενδοοικογενειακής που πρέπει να ρυθμίσουν επιμέλεια κλπ. Η σύμβουλος τάχτηκε υπέρ λοιπόν (εάν τελικά προκηρυχθεί αποχή) του να οριστεί πλαίσιο εξαίρεσης για τέτοιες περιπτώσεις (που πρέπει να τις δούμε ποιες είναι) και όχι επιτροπή αδειών που θα πρέπει να υποστεί (ποιος;) τη γραφειοκρατία του να ζητήσει άδεια.
Για τις αλλαγές στον ΚΠολΔ
Εγιναν κάποιες πρώτες τοποθετήσεις και θα συνεχιστούν στην επόμενη συνεδρίαση. Όλοι εστιάζουν στην εισαγωγή της έννοιας της πιλοτικής δίκης, που ουσιαστικά καταργεί τον διάχυτο έλεγχο συνταγματικότητας και είναι ασύμβατη με τη φύση των αστικών διαφορών, που διαφοροποιούνται μεταξύ τους και δεν μπορείς να τις τσουβαλιάσεις. Επίσης ομόφωνα καταδικάστηκε και η εισαγωγή της δυνατότητας πλειστηριασμού σε τιμή 65% της πρώτης προσφοράς, χωρίς καθορισμό με δικαστική απόφαση (βλ. 966 ΚΠολΔ). Η συζήτηση παραμένει ανοιχτή. Επισυνάπτεται ένα χρήσιμο πινακάκι με τις αλλαγές, που εστάλη στο Συμβούλιο.
Αγγελική Σεραφείμ, σύμβουλος στο ΔΣ του ΔΣΑ με την «Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή».