12 Αυγούστου 2020
 
 
σελίδα υποδοχής
ταυτότητα
αρχείο υλικών
θέσεις - απόψεις
έμμισθοι συνεργάτες   και ασκούμενοι
εισηγήσεις ημερίδας











συνδικαλιστική   επικαιρότητα
πολιτική επικαιρότητα
ημερολόγιο
σύνδεσμοι
επικοινωνία



Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε το μηνιαίο newsletter:
rss

πολιτική επικαιρότητα

στείλτε αυτή τη σελίδα εκτύπωση





16 Ιουλίου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Δελτίο τύπου για τη συνέντευξη της 16/7 στον ΔΣΑ


Δελτίο τύπου, 16/7/2020, για τη συνέντευξη δικηγόρων στον ΔΣΑ:

"Συνέντευξη τύπου πραγματοποιήθηκε σήμερα, Πέμπτη 16/7/2020, στην αίθουσα του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, από τους δικηγόρους υπεράσπισης των συλληφθέντων του συλλαλητηρίου της 9ης Ιουλίου, ημέρα ψήφισης του νόμου κατά του δικαιώματος στη διαδήλωση.

Τη συνέντευξη άνοιξε ο Θανάσης Καμπαγιάννης, δικηγόρος και μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών με την “Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή”, λέγοντας: “Στην Ελλάδα, υπάρχει αυτή τη στιγμή συστημικό πρόβλημα αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας”. “Η εικόνα της ΕΛΑΣ είναι σήμερα άθλια”, είπε, ανατρέχοντας σε πρόσφατα παραδείγματα και αναδεικνύοντας τις κυβερνητικές ευθύνες: “Ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη γνωρίζει και, όχι μόνο ανέχεται, αλλά ενεργητικά συγκαλύπτει αυτά τα παράνομα κυκλώματα. Το ψάρι βρωμάει απ' το κεφάλι”.

Στη συνέχεια τοποθετήθηκαν οι συνήγοροι: Γιώργος Κακαρνιάς, Άννυ Παπαρρούσου, Δημήτρης Σαραφιανός, Θοδωρής Συμεωνίδης, Σπύρος Τζουανόπουλος, Βασίλης Τζούφης, και Μαριάννα Τσίχλη . Οι συνήγοροι μίλησαν για “διάτρητα κατηγορητήρια”, που θα καταπέσουν στο ακροατήριο και που αποκλειστικό σκοπό έχουν τον έλεγχο και την πειθάρχηση των διαδηλωτών υπό το φόβητρο των περιοριστικών όρων. Ο Γ. Κακαρνιάς μίλησε για “στοχευμένες και προσχεδιασμένες συλλήψεις”. Την υπόθεση του σοβαρού τραυματισμού της Αγγελικής Κουτσουμπού από μοτοσικλέτα της ομάδας ΔΙΑΣ το 2009 θύμισε η Άννυ Παπαρρούσου, συγκρίνοντάς την με τον τρόπο κίνησης της νέας μηχανοκίνητης ομάδας ΔΡΑΣΗ με στόχο το πλήθος. Την αντισυνταγματικότητα του νέου νόμου για τις διαδηλώσεις ανέπτυξε ο Δημήτρης Σαραφιανός, λέγοντας χαρακτηριστικά: “Το νομοσχέδιο είναι συνταγματικό μόνο με βάση το «Σύνταγμα» του Παπαδόπουλου του 1968/1973”. Στόχος της αστυνομίας την προηγούμενη Πέμπτη ήταν η διάλυση της συγκέντρωσης”, είπε ο Θ. Συμεωνίδης. Ο Σ. Τζουανόπουλος μίλησε για τις αστυνομικές υπερεξουσίες με βάση τον νέο νόμο, ενώ ο Βασίλης Τζούφης αναφέρθηκε σε συνολικό χτύπημα στα δικαιώματα με στόχο τις πολιτικές και συνδικαλιστικές οργανώσεις, μέλη των οποίων είναι οι συλληφθέντες. Η Μαριάννα Τσίχλη θύμισε το χρονικό της αστυνομικής αυθαιρεσίας από την υπόθεση Ινδαρέ μέχρι τον άγριο ξυλοδαρμό του Βασίλη Μάγγου και μίλησε για την ανάγκη προάσπισης του δικαιώματος στη διαδήλωση.

Έγιναν, επίσης, παρεμβάσεις από τον Δημήτρη Ρέστο, φοιτητή εκ μέρους του Φοιτητικού Συλλόγου Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων του ΕΜΠ, του οποίου μέλος είναι ένας από τους συλληφθέντες, και τον Δημήτρη Πετρόπουλο, ηλεκτρολόγο-μηχανικό και πρόεδρο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ.

Η συνέντευξη έκλεισε με κάλεσμα στην απογευματινή διαδήλωση στις 7μμ στα Προπύλαια και με τη δέσμευση ότι το κάλεσμα του πατέρα του Βασίλη Μάγγου “να φτιαχτεί ένα κίνημα όχι μόνο για τον Βασίλη αλλά συνολικά ενάντια στην αστυνομική βία” θα γίνει υπόθεση όλων μας, με ιδιαίτερη τη συμβολή και του νομικού κόσμου".

Αναδημοσιεύουμε παρακάτω την παρέμβαση του συμβούλου της ΕΠ-ΔΑ Θανάση Καμπαγιάννη:

"Αφορμή για τη σημερινή συνεντευξη τυπου είναι το όργιο αστυνομικής βίας που εξαπέλυσε η κυβέρνηση την Πέμπτη 9 Ιουλίου, μέρα ψήφισης του νομοσχεδίου για τις διαδηλώσεις. Θα ακούσετε τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους που υπερασπιστηκαν τους διαδηλωτές, σε βάρος των οποίων σχηματίστηκαν δικογραφίες. Και θα τους ακούσετε στον φυσικό μας χώρο, εδώ στα γραφεία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών. Ο Σύλλογός μας τοποθετήθηκε ρητά για την αντισυνταγματικότητα των επίμαχων διατάξεων που ψηφίστηκαν εκείνη τη μέρα με την από 8/7/2020 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (συγκεκριμένα έκρινε αντισυνταγματική την υποχρεωτική γνωστοποίηση συγκέντρωσης στην αστυνομία επί ποινή διάλυσης αυτής σε συνδυασμό με την αντικειμενική αστική ευθύνη οργανωτή, κοκ).

Αυτό που θα ήθελα εγώ από την πλευρά μου να τονίσω είναι το πλαίσιο των συμβάντων της 9 Ιουλίου. Τα γεγονότα αυτά δεν είναι “μεμονωμένα περιστατικά”. Ανήκουν σε μια μακρά διαδοχή γεγονότων αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας. Αυτό μας κάνει να μπορούμε μετά λόγου γνώσεως να πούμε: Στην Ελλάδα, υπάρχει αυτή τη στιγμή συστημικό πρόβλημα αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας. Για το πρόβλημα αυτό ευθύνονται όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις, και αυτές που δημιούργησαν το απόστημα και αυτές που δεν το έσπασαν. Αυτή τη στιγμή το απόστημα τρέχει πύον. Η εικόνα της ΕΛΑΣ είναι σήμερα άθλια: ηγετικά στελέχη της ΕΛΑΣ περιγράφονται σε επίσημα έγγραφα ως νονοί που πουλάνε προστασία, την ίδια στιγμή που ομάδες αστυνομικών της ΔΙΑΣ και της ΔΡΑΣΗΣ δίνουν την εικόνα συμμοριών του κοινού ποινικού δικαίου. Ο πολιτικός προϊστάμενος του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη γνωρίζει και όχι μόνο ανέχεται αλλά ενεργητικά συγκαλύπτει αυτά τα παράνομα κυκλώματα. Το ψάρι βρωμάει απ' το κεφάλι.

Αυτή τη στιγμή, συνολικά, έχουμε μια κυβέρνηση που χτίζει το πολιτικό της αφήγημα πουλώντας “νόμο και τάξη”. Στην πραγματικότητα η πολιτική αυτή συνεπάγεται παραβίαση του νόμου και κατάργηση του κράτους δικαίου. Η εικόνα γενικευμένης αστυνομικής ασυδοσίας δεν είναι τυχαία. Θυμίζει εικόνα αστυνομικού κράτους, για να μετατραπεί με μεθόδους τρομοκρατίας η κυβέρνηση σε καθεστώς.

Το πιο ανησυχητικό στοιχείο από πλευράς δικαιοσύνης είναι οι συστηματικές αστυνομικές σκευωρίες που στήνονται σε βάρος διαδηλωτών ή ακόμα και αμέριμνων πολιτών που έχουν την ατυχία να συναντούν διερχόμενες αστυνομικές συμμορίες. Μιλάμε για κατηγορητήρια που στήνονται προσχηματικά από αστυνομικούς με ψευδείς καταθέσεις. Το είδαμε στην ΑΣΟΕΕ στις 11/11/2019 (ήδη κατέπεσε στο ακροατήριο η συγκεκριμένη υπόθεση), το είδαμε στον Άγιο Γεώργιο της Κυψέλης στις 9/5/2020, το είδαμε στα Σεπόλια στις 24/5/2020 σε βάρος δύο ανυποψίαστων νεαρών ντελιβεράδων που τους ξυλοκόπησαν με αλυσίδες και μετά είπαν ότι είχαν σκοντάψει στη μοτοσικλέτα, μέχρι που βρέθηκε το βίντεο που τους διαψεύδει! Το είδαμε στον άγριο ξυλοδαρμό του Βασίλη Μάγγου στον Βόλο στις 13/6/2020. Αυτό που σίγουρα ξέρουμε είναι ότι ο Βασίλης κατέληξε με τον οργανισμό του σοβαρά εξασθενημένο από τις βαριές σωματικές βλάβες που είχε υποστεί από τον αναίτιο, βάρβαρο ξυλοδαρμό του.

Αυτό που υποσχόμαστε είναι ότι θα κάνουμε το κάλεσμα του πατέρα του Βασίλη Μάγγου “να φτιαχτεί ένα κίνημα όχι μόνο για τον Βασίλη αλλά συνολικά ενάντια στην αστυνομική βία” δική μας υπόθεση. Οι νομικοί έχουμε να παίξουμε σημαντικό ρόλο σ' αυτη την προσπάθεια."

 
   
   
   
   
15 Ιουλίου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Συνέντευξη Τύπου στον ΔΣΑ για την αστυνομική βία (Πέμπτη 16/7, 13:00)


Συνέντευξη Τύπου στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών για την αστυνομική βία και παραβίαση δικαιωμάτων κατά τη διαδήλωση της 9/7 ενάντια στο νόμο απαγόρευσης των διαδηλώσεων: την Πέμπτη 16/7, 13.00 στη μεγάλη αίθουσα του ΔΣΑ.

Κατά την διαδήλωση της Πέμπτης 9/7 ενάντια στο νομοσχέδιο «περί υπαίθριων συναθροίσεων», γίναμε μάρτυρες ωμής αστυνομικής βίας και εκτεταμένης κατασταλτικής παρέμβασης. Συνελήφθησαν αθρόα διαδηλωτές, μαθητές, φοιτητές και συνδικαλιστές εργαζόμενοι που αντιμετωπίζουν στημένα κατηγορητήρια με κακουργηματικές κατηγορίες, βασισμένα σε μεθοδευμένες δικογραφίες από πλευράς της αστυνομίας.

Η ψήφιση του νόμου ουσιαστικής απαγόρευσης των διαδηλώσεων και συγκεντρώσεων, παρά τις αντιδράσεις πολιτών, φορέων και θεσμών και παρά την κραυγαλέα αντισυνταγματικότητα και τον αντιδραστικό του χαρακτήρα, συνοδεύεται από την παραβίαση στοιχειωδών ελευθεριών και δικαιωμάτων, προκειμένου να χτυπηθεί και στην πράξη το θεμελιώδες δικαίωμα του συνέρχεσθαι.

Είναι αναγκαίο να καταγγελθούν και να δημοσιοποιηθούν αυτές οι επικίνδυνες και ανησυχητικές εξελίξεις, οι βίαιες απρόκλητες επιθέσεις στο σώμα της διαδήλωσης ακόμη και με μηχανοκίνητα μέσα, τα σαθρά κατηγορητήρια με αποτέλεσμα να επικρέμονται ανυπόστατα αδικήματα κακουργηματικού βαθμού σε βάρος διαδηλωτών, η άρνηση της αστυνομίας να επιτρέψει στους συλληφθέντες την επικοινωνία με τους δικηγόρους τους μέχρι τις 4 τα ξημερώματα της Παρασκευής 10/7 αν και οι συλλήψεις είχαν ανακοινωθεί από τις 10 το βράδυ, η στάση των εισαγγελικών αρχών που δεν εξέτασαν την ύπαρξη ενδείξεων για τις κατηγορίες και δεν διαχώρισαν τις πλημμεληματικές κατηγορίες με αποτέλεσμα την κράτηση όλων των συλληφθέντων καθ’ όλο το Σαββατοκύριακο.

Καλούμε σε συνέντευξη τύπου δικηγόρων, συνηγόρων υπεράσπισης και θεσμικών εκπροσώπων την Πέμπτη 16/7, 13.00 μμ στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών (Ακαδημίας 60).

Θα μιλήσουν μεταξύ άλλων οι συνήγοροι:

  • Μαρίνα Δαλιάνη
  • Γιώργος Κακαρνιάς
  • Θανάσης Καμπαγιάννης, μέλος ΔΣ ΔΣΑ
  • Άννυ Παπαρρούσου
  • Δημήτρης Σαραφιανός
  • Θεόδωρος Συμεωνίδης
  • Σπύρος Τζουανόπουλος
  • Βασίλης Τζούφης
  • Μαριάνα Τσίχλη, Περιφερειακή Σύμβουλος Αττικής.

Η είσοδος γίνεται αποκλειστικά με χρήση μάσκας για λόγους τήρησης των υγειονομικών μέτρων κατά της πανδημίας.

 
   
   
   
   
11 Ιουλίου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Η μάχη για την υπεράσπιση της ελευθερίας στη διαδήλωση τώρα αρχίζει! Ανακοίνωση της Εναλλακτικής


Ανακοίνωση της "Εναλλακτικής Παρέμβασης - Δικηγορικής Ανατροπής" (11/7/2020):

Η “Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή” χαιρετίζει τις δεκάδες χιλιάδες διαδηλώτριες και διαδηλωτές που πλημμύρισαν τους δρόμους της Αθήνας και όλης της Ελλάδας την Πέμπτη 9 Ιουλίου ενάντια στο κυβερνητικό σχέδιο κατάλυσης του δημοκρατικού δικαίωματος στη συνάθροιση. Το σύνθημα “ΜΑΤ, βία, αστυνομοκρατία, του Χρυσοχοϊδη η δημοκρατία” συμπυκνώνει εύστοχα το όργιο καταστολής που εξαπέλυσε η κυβέρνηση με σκοπό να διαλύσει τις συγκεντρώσεις. Καταγγέλλουμε την λυσσαλέα επίθεση των αστυνομικών δυνάμεων στο σώμα της διαδήλωσης, σε πολλές περιπτώσεις με μηχανές που έπεφταν πάνω σε κόσμο, την εκτεταμένη χρήση χημικών και τις σχεδιασμένες συλλήψεις στο σωρό, των οποίων υπήρξαμε θύματα και αυτόπτες μάρτυρες. Δηλώνουμε την αλληλεγγύη μας στους συλληφθέντες φοιτητές και συνδικαλιστές εργαζόμενους που αντιμετωπίζουν στημένα κατηγορητήρια με κακουργηματικές κατηγορίες, βασισμένα σε μεθοδευμένες δικογραφίες από πλευράς της αστυνομίας. Θέλουμε να στηλιτεύσουμε την άρνηση της αστυνομίας να επιτρέψει στους συλληφθέντες την επικοινωνία με τους δικηγόρους τους μέχρι τις 4 τα ξημερώματα της Παρασκευής 10/7 αν και οι συλλήψεις είχαν ανακοινωθεί από τις 10 το βράδυ, όπως και την στάση των εισαγγελικών αρχών που δεν εξέτασαν την ύπαρξη ενδείξεων για τις κατηγορίες και δεν διαχώρισαν τις πλημμεληματικές κατηγορίες με αποτέλεσμα την κράτηση όλων των συλληφθέντων καθ΄όλο το Σαββατοκύριακο.

Είμαστε περήφανες και περήφανοι γιατί ένα μαζικό μπλοκ δικηγόρων, που ξεκίνησε από τα γραφεία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας, διαδήλωσε την αντίθεση του νομικού κόσμου της χώρας στο αντισυνταγματικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Μπορεί το σχέδιο νόμου να ψηφίστηκε, ωστόσο έχει ήδη λαβωθεί (και) από τις καίριες νομικές και επιστημονικές παρεμβάσεις συναδελφισσών και συναδέλφων που το αποδόμησαν, αξιοποιώντας τα πορίσματα της θεωρίας και της νομολογίας. Παρά τα αντιθέτως γραφόμενα, οι διατάξεις για τον οργανωτή (άρθρο 4), την αντικειμενική αστική του ευθύνη (άρθρο 13) και την διάλυση συγκεντρώσεων (άρθρο 9) ψηφίστηκαν τελικά μόνον από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και από κανέναν άλλον. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι ο νόμος έχει ήδη απονομιμοποιηθεί στη συνείδηση της κοινωνίας και του κόσμου που “εντέλλεται” να τον εφαρμόσει.

Απευθυνόμαστε σε κάθε συλλογικότητα και κάθε δημοκρατικό πολίτη ανεξαιρέτως και τους ζητάμε, μετά λόγου γνώσεως, να μην εφαρμόσουν το αντιδημοκρατικό και αντισυνταγματικό εξάμβλωμα που εμφανίζεται ως “νόμος του κράτους”. Η γνωστοποίηση σχεδιαζόμενης συγκέντρωσης στην αστυνομία, με δεδομένη τη δυνατότητα διάλυσης μη γνωστοποιημένης συγκέντρωσης ακόμα και αν αυτή είναι ειρηνική, συνιστά διαδικασία αδειοδότησης που καταργεί το άρθρο 11 του Συντάγματος. Το φωνάξαμε δυνατά, αλλά τώρα θα χρειαστεί να το κάνουμε και πράξη: “Θα διαδηλώνουμε με ελευθερία, άδεια δεν παίρνουμε απ' την αστυνομία”.

Η μάχη για την υπεράσπιση του δημοκρατικού δικαιώματος της συνάθροισης δεν τελείωσε, τουναντίον τώρα αρχίζει. Ως νομικοί θα σταθούμε συμπαραστάτες σε όσες και όσους σταθούν απέναντι στον αντισυνταγματικό νόμο της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας. Θα αξιοποιήσουμε κάθε νομικό μέσο για να κριθεί ο νόμος αντισυνταγματικός, θα υπερασπιστούμε κάθε πολίτη που θα διωχθεί δυνάμει των διατάξεών του, αλλά - το σημαντικότερο - θα είμαστε κομμάτι του κινήματος που θα τον ανατρέψει και θα αποκαταστήσει την ελευθερία του δικαιώματος στη διαδήλωση.

 
   
   
   
   
2 Ιουλίου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Να πάρει θέση ο ΔΣΑ για το θεσμικό και συνταγματικό πραξικόπημα του νομοσχεδίου για τις διαδηλώσεις!


Ανακοίνωση της Εναλλακτικής Παρέμβασης - Δικηγορικής Ανατροπής, 2/7/2020:

Να πάρει θέση ο ΔΣΑ για το θεσμικό και συνταγματικό πραξικόπημα του νομοσχεδίου για τις διαδηλώσεις!

Η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση μέσα στο καλοκαίρι, σε Βουλή με περιορισμένο αριθμό Βουλευτών κι ενώ ισχύουν ακόμη τα υγειονομικά μέτρα, το νομοσχέδιο για τις «υπαίθριες συγκεντρώσεις». Ένα νομοσχέδιο πρωτοφανούς αντιδραστικού χαρακτήρα, νομικό δάνειο από το «σύνταγμα» της δικτατορίας!

Ο εισηγητής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ισχυρίζεται ότι «βάζει τάξη» στο δικαίωμα της διαμαρτυρίας. Και ερωτούμε, θα ήταν ο ίδιος διατεθειμένος να αναλάβει καθήκοντα υπουργού Προστασίας του Πολίτη, εάν ο νόμος καθιέρωνε το ίδιο επίπεδο προσωπικής και αντικειμενικής ευθύνης για κάθε «βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας» που προκλήθηκε από υπαλλήλους-αστυνομικούς του υπουργείου; Μάλλον όχι.

Στην πραγματικότητα, οι πρωτοφανείς αυτές διατάξεις αποσκοπούν στην απονέκρωση του δικαιώματος στη διαδήλωση και συγκέντρωση. Δεν θέτουν απλώς περιορισμούς, αλλά ουσιαστικά καταργούν και καθιστούν άνευ αντικειμένου τη συνταγματική θεμελίωση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι. Μεταξύ άλλων: θέτει την άσκηση του δικαιώματος υπό την αίρεση διοικητικής έγκρισης, δηλαδή άδειας της αστυνομίας, ορίζει την υποχρέωση καθορισμού οργανωτή της διαδήλωσης/συγκέντρωσης, ο οποίος θα είναι αστικά υπεύθυνος με την προσωπική του περιουσία για οποιαδήποτε βλάβη ή ζημιά προκύψει, καθιστά τη συμμετοχή σε απαγορευμένη διαδήλωση ιδιώνυμο ποινικό αδίκημα. Πρόκειται για το αποκορύφωμα ενός αντιδραστικού κρεσέντο της κυβέρνησης, μιας πολιτικής κατάργησης των δημοκρατικών ελευθεριών, αστυνομοκρατίας και καταστολής.

Αυτές οι διατάξεις που βγάζουν εκτός νόμου κάθε κοινωνικό αγώνα και κοινωνική διαμαρτυρία, πρέπει να βρουν απέναντί τους κάθε δημοκρατικό άνθρωπο. Πρώτα από όλα όφειλαν να έχουν αντιπαραταχθεί σε αυτό το θεσμικό πραξικόπημα ο νομικός κόσμος, οι δικηγορικοί σύλλογοι, η νομική επιστημονική κοινότητα.

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθήνας, η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων δεν μπορούν να σιωπούν! Τους καλούμε να πάρουν θέση και να καταγγείλουν το νομοσχέδιο. Αυτό αποτελεί στοιχειώδη υποχρέωση και απαίτηση στοιχειώδους επιστημονικής αξιοπρέπειας.

Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή

 
   
   
   
   
16 Μαϊου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Κ.Υ.Α. για εργασιακά (17788/346/2020): Αντεργατικών μέτρων συνέχεια


Ο δικηγόρος Παναγιώτης Κολοβός, μέλος της "Εναλλακτικής Παρέμβασης - Δικηγορικής Ανατροπής", γράφει για τις νέες αντεργατικές διατάξεις που νομοθετεί η κυβέρνηση. Προηγούμενη ανάλυσή του με τίτλο "Τα αντεργατικά μέτρα της κυβέρνησης για την «αντιμετώπιση του κορονοϊού»", μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Κ.Υ.Α. για εργασιακά (17788/346/2020): Αντεργατικών μέτρων συνέχεια

Με την νέα ΚΥΑ με τον ειρωνικό τίτλο «Περαιτέρω μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων - εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την σταδιακή επαναλειτουργία της αγοράς εργασίας». (Αριθμ. οικ.17788/346 – ΦΕΚ Β’/ Αρ. 1779/ 10-5-22020), κατ’ εφαρμογή της από 1-5-2020 τελευταίας ΠΝΠ, η Κυβέρνηση της ΝΔ, έφερε νέα πλήγματα στους εργαζόμενους, συνεχίζοντας την ισοπέδωση των εργατικών δικαιωμάτων. Συνεχίζει το καθεστώς ομηρίας των εργαζόμενων και των δικαιωμάτων τους, μειώνει την προστασία από τις απολύσεις, που είχε θεσπίσει με την προηγούμενη ΚΥΑ ( Κ.Υ.Α. 12998/232/2020) και προβλέπει νέες αντεργατικές διατάξεις.

Συγκεκριμένα,

1) Παράταση της ομηρίας των εργαζόμενων μέσω αναστολής συμβάσεων:

Παρατείνει την αναστολή σύμβασης των εργαζόμενων μέχρι την 31 Μάη. Αυτό ισχύει για το σύνολο των εργαζομένων των επιχειρήσεων που παραμένουν κλειστές, για τους δε εργαζόμενους των πληττόμενων επιχειρήσεων, ή όσων επαναλειτουργούν, κάθε επιχείρηση μπορεί να αναστείλει τις συμβάσεις έως και του 60% του συνόλου των εργαζομένων. Έτσι για όσους εργαζόμενους βγήκαν σε αναστολή στην αρχή της εφαρμογής του μέτρου 21/03, η κυβέρνηση δίνει την δυνατότητα στους εργοδότες να παρατείνουν την αναστολή μέχρι και την 31/5, συμπληρώνοντας έτσι αντί για 45 ημέρες που είχε πει αρχικά της 72 ημέρες. (Φυσικά δεν μπορεί να αποκλειστεί, ότι από την 31/5 δεν θα υπάρξει νέα ΚΥΑ που θα δίνει νέα παράταση στο καθεστώς της αναστολής). Για την αποζημίωση τους, προβλέπεται: «Οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας σε επιχειρήσεις – εργοδότες που, είτε πλήττονται σημαντικά και έχουν θέσει σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, είτε επαναλειτουργούν μετά την άρση της αναστολής λειτουργίας τους με εντολή δημόσιας αρχής, για το μήνα Μάιο 2020 είναι δικαιούχοι αποζημίωσης ειδικού σκοπού κατ’ αναλογία των ημερών παράτασης αναστολής των συμβάσεων εργασίας τους σύμφωνα με τον ΠΙΝΑΚΑ 1 και 2, με βάση υπολογισμού το ποσό που αντιστοιχεί στις 30 ημέρες και ανέρχεται στα 534 ευρώ (υπολογισμός ποσού αντιστοίχισης κατά ημέρα 17,8 ευρώ).»

2) Μερική απελευθέρωση των απολύσεων:

Όπως είχαμε πει αρχικά στην περίπτωση των πληττόμενων επιχειρήσεων, που τους δόθηκε η δυνατότητα να αναστείλουν τις συμβάσεις εργασίας του προσωπικού τους, με την ΠΝΠ 20/3/2020, δεν συμπεριλήφθηκε ουσιαστική προστασία από τις απολύσεις, αφού περιλήφθηκε μόνο η υποχρέωση των εργοδοτών «να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της αναστολής». Όχι λοιπόν, απαραίτητα τους ίδιους εργαζόμενους, ούτε με τις ίδιες εργασιακές σχέσεις. Έτσι δεν υπήρχε πραγματικά προστασία από τις απολύσεις, ούτε προστασία των λοιπών όρων της σύμβασης.

Στην συνέχεια, μετά από την έντονη κριτική που δέχτηκε, η κυβέρνηση επέκτεινε με την εφαρμοστική Κ.Υ.Α. 12998/232/2020, την προστασία από τις απολύσεις και για αυτή την κατηγορία των εργαζόμενων, για ισόχρονο χρονικό διάστημα με αυτό της αναστολής. Συγκεκριμένα η ΚΥΑ προέβλεπε:

(Κεφ. Α2, άρθρο 1), 1 «4.Οι επιχειρήσεις-εργοδότες που κάνουν χρήση της ρύθμισης της παραγράφου 1 του παρόντος, απαγορεύεται ρητά να προβούν σε καταγγελία των συμβάσεων εργασίας για το σύνολο του προσωπικού τους και, σε περίπτωση πραγματοποίησής της, αυτή είναι άκυρη.

5.Οι επιχειρήσεις-εργοδότες που κάνουν χρήση της ανωτέρω ρύθμισης, υποχρεούνται, μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, να διατηρήσουν, για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της αναστολής (δηλαδή για 45 ημέρες), τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας που σημαίνει τους ίδιους εργαζόμενους και με τους ίδιους όρους εργασίας κατά την 21/3/2020, οπότε και μπορεί να κάνει χρήση του εν λόγω μέτρου. Στην έννοια του ιδίου αριθμού θέσεων εργασίας δεν συμπεριλαμβάνονται οι αποχωρούντες οικειοθελώς από την εργασία τους, οι αποχωρούντες λόγω συνταξιοδότησης, καθώς και οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου των οποίων η σύμβαση εργασίας λήγει μετά τη λήξη της αναστολής

Ενώ λοιπόν, είχε προβλεφθεί απαγόρευση των απολύσεων για τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, που έχουν τεθεί σε αναστολή λειτουργίας με εντολή δημόσιας αρχής και για τους εργαζόμενους που έχουν τεθεί σε αναστολή σύμβασης, με απόφαση του εργοδότη (λόγω ένταξης σε «πληττόμενους ΚΑΔ»), για το διάστημα της αναστολής της σύμβασης εργασίας , αλλά και για ισόχρονο χρονικό διάστημα για τη δεύτερη κατηγορία (45 μέρες ή όσο διαρκούσε η αναστολή) μετά την επιστροφή τους στην εργασία -μέτρο ήδη αναποτελεσματικό, αλλά που παρείχε μια ελάχιστη προστασία σε κάποιους εργαζόμενους- τώρα υποχωρεί, περιορίζοντας αυτή την προστασία.

Συγκεκριμένα, με την νέα Κ.Υ.Α. (17788/346/2020) προβλέπεται:

(Κεφ Α2 Αρθρο 1) «Οι επιχειρήσεις - εργοδότες που κάνουν χρήση της ρύθμισης της παραγράφου 1 του παρόντος, υποχρεούνται, μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, να διατηρήσουν, για χρονικό διάστημα 45 ημερών τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας και με το ίδιο είδος σύμβασης εργασίας (συμβάσεις πλήρους ή μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης). Στην έννοια του ιδίου αριθμού θέσεων εργασίας  δεν συμπεριλαμβάνονται οι αποχωρούντες οικειοθελώς από την εργασία τους, οι αποχωρούντες λόγω συνταξιοδότησης, καθώς και οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου των οποίων η σύμβαση εργασίας τους λήγει κατά τη διάρκεια του ανωτέρω χρονικού διαστήματος των 45 ημερών.»  Συνεπώς επιστρέφουμε, στον «ίδιο αριθμό» αντί για «τους ίδιους  εργαζόμενους».

Συνεπώς, πλέον ισχύουν τα εξής (αν δεν προβλεφθεί κάτι άλλο, με νεότερη ρύθμιση): α) Για Επιχειρήσεις που παραμένουν εκτός λειτουργίας με εντολή της δημόσιας αρχής, για όσο διάστημα ισχύει η απαγόρευση λειτουργίας, οι απολύσεις απαγορεύονται (και αν γίνουν είναι άκυρες). Μόλις επιτραπεί η επαναλειτουργία τους, οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν να προχωρήσουν σε καταγγελία της σύμβασης εργασίας του προσωπικού τους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ενεργοποιήσουν παράλληλα την  παράταση της αναστολής των συμβάσεων εργασίας μέρους (έως 60%) του προσωπικού. Αν επιλέξουν να παρατείνουν την αναστολή, οι επιχειρήσεις οφείλουν να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό εργαζομένων (όχι τους ίδιους εργαζόμενους) για διάστημα 45 ημερών μετά το πέρας της παράτασης της αναστολής.

β) Για Επιχειρήσεις που θεωρούνται ότι πλήττονται σημαντικά (βάσει ΚΑΔ) ή επαναλειτουργούν: Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν δικαίωμα να παρατείνουν την αναστολή των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους που τελούν ήδη σε αναστολή σε ποσοστό μέχρι 60% του συνόλου του προσωπικού. Η παράταση της αναστολής μπορεί να γίνει για έως και 30 ημέρες κατ’ ανώτατο όριο και πάντως το αργότερο έως την 31η Μαΐου 2020. (Εξαίρεση από το μέτρο του 60% προβλέπεται για συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων, μεταξύ άλλων ξενοδοχειακές κλπ). Για όσο διάστημα παρατείνεται η αναστολή των συμβάσεων εργασίας, οι απολύσεις απαγορεύονται και από αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων και αν γίνουν, είναι άκυρες και επιφέρουν την απώλεια των σχετικών ευεργετημάτων. Μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής, οι επιχειρήσεις αυτές υποχρεούνται να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας (όχι τους ίδιους εργαζόμενους) και με το ίδιο είδος σύμβασης εργασίας (συμβάσεις πλήρους ή μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης) για χρονικό διάστημα 45 ημερών.

Κατά συνέπεια, έχουμε μερική έστω, απελευθέρωση των απολύσεων, σε σχέση με την προηγούμενη ρύθμιση. Το παράδοξο βέβαια είναι, ότι η προηγούμενη ρύθμιση συνεχίζει να ισχύει και άρα, αν ένας εργαζόμενος επιστρέψει στην εργασία του με την λήξη των 45 ημερών, προστατεύεται για άλλες 45 ημέρες, ενώ αν ένας εργαζόμενος, παραμείνει σε αναστολή και συμπληρώσει τις 72 ημέρες, μόλις επιστρέψει, για 45 ημέρες έχει πλήρη προστασία, ενώ για τις υπόλοιπες όχι!

3) Δυνατότητα να ανακληθεί η αναστολή εργασίας και να τεθεί ο εργαζόμενος σε εκ περιτροπής εργασία, ή να μεταφερθεί σε άλλη επιχείρηση του Ομίλου- έμμεσες μειώσεις μισθών.

Με την από 20/3/2020 ΠΝΠ, είχε δοθεί το δικαίωμα στον εργοδότη να θέσει μονομερώς το σύνολο του προσωπικού σε εκ περιτροπής εργασία, για 6 μήνες. Το μέτρο αυτό βέβαια, ίσχυε για όσους εργαζόμενους δεν είχαν τεθεί σε αναστολή σύμβασης εργασίας. Δεν προβλέφθηκε ρητά, αν υπάρχει η δυνατότητα, οι εργαζόμενοι που έχουν τεθεί σε αναστολή σύμβασης εργασίας να τεθούν σε εκ περιτροπής εργασία, μόλις τελειώσει η αναστολή και επιστρέψουν. Ωστόσο ερμηνευτικά, μπορεί να αποκλειστεί αυτό το ενδεχόμενο για δύο λόγους: πρώτον γιατί προστατεύονται, από την Κ.Υ.Α. 12998/232/2020, όπου προβλέπεται διατήρηση των ίδιων όρων εργασίας, για διάστημα  ίσο με αυτό της αναστολής και γιατί ερμηνευτικά, το δικαίωμα του εργοδότη να θέσει μέρος του προσωπικού σε σύστημα εκ περιτροπής εργασίας, δίνεται άπαξ και δεν μπορεί να ασκείται συνεχώς, προσθέτοντας νέο προσωπικό, κατά την διάρκεια των 6 μηνών, ή τροποποιώντας το σύστημα καθ’ οιονδήποτε τρόπο (αλλαγή εργαζόμενων που τίθενται σε εκ περιτροπής εργασία, αλλαγή ημερών εργασίας ή αυξομείωση τους κλπ). Ωστόσο, με την νέα Κ.Υ.Α. δόθηκε ξεκάθαρα η δυνατότητα στους εργοδότες των πληττόμενων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων που επαναλειτουργούν, να ανακαλέσουν την αναστολή εργασίας μέρους των εργαζόμενων και στη συνέχεια να τους θέσουν σε εκ περιτροπής εργασία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κεφ Α2, αρ. 2, παρ. 1 και 2, μπορούν να ανακαλέσουν την αναστολή συμβάσεων τουλάχιστον του 40% των εργαζόμενων και στη συνέχεια, σύμφωνα με την παρ. 6 του ίδιου άρθρου « 6. Ο επιχειρήσεις - εργοδότες που προβαίνουν σε ανάκληση της αναστολής των συμβάσεων εργασίας μέρους των εργαζομένων τους,  κατ' εφαρμογή των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος, δύνανται για αυτούς τους εργαζόμενους να κάνουν χρήση των διατάξεων των άρθρων ένατου και δέκατου της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 68). Για την περίπτωση εφαρμογής του ανωτέρου εδαφίου ως προς το ένατο άρθρο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 68) και ειδικότερα για τον υπολογισμό του απαιτούμενου 50% του προσωπικού της επιχείρησης, λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των εργαζομένων των οποίων ανακλήθηκε η αναστολή των συμβάσεων εργασίας τους

Υπενθυμίζουμε ότι στο άρθρο 9 της από 20-3-2020 ΠΝΠ προβλέπεται ότι: « Στο πλαίσιο των έκτακτων και προσωρινών μέτρων στην αγορά εργασίας για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος της παρούσας, o εργοδότης δύναται, με απόφασή του, να ορίζει προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας της επιχείρησης ως εξής: α) Κάθε εργαζόμενος μπορεί να απασχολείται κατ’ ελάχιστο δύο (2) εβδομάδες με περίοδο αναφοράς τον μήνα, συνεχόμενα ή διακεκομμένα, β) Ο ανωτέρω τρόπος οργάνωσης της εργασίας γίνεται ανά εβδομάδα και εντάσσεται σε αυτόν τουλάχιστον το 50% του προσωπικού της επιχείρησης, γ) Εργοδότης που θα εφαρμόσει αυτόν τον τρόπο οργάνωσης της εργασίας υποχρεούται να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό εργαζομένων που απασχολούνταν κατά την έναρξη εφαρμογής του.» ενώ στο άρθρο 10 προβλέπεται η δυνατότητα μεταφοράς εργαζόμενων από μία επιχείρηση του ομίλου σε μια άλλη, σε περίπτωση Ομίλου Επιχειρήσεων, χωρίς καμία πρόβλεψη προστασίας για το ύψος του μισθού και τους υπόλοιπους όρους της σύμβασης (ωράριο, σσε κλπ).

Είναι σαφές, ότι με αυτή την ρύθμιση, δίνεται έμμεσα η δυνατότητα στους εργοδότες να μειώσουν σημαντικά το μισθολογικό κόστος, ενώ για τους εργαζόμενους, παρατείνεται η ενδεχόμενη μείωση εισοδήματος από τις 45 ημέρες στους 6 μήνες στην πρώτη περίπτωση και αορίστως, στην δεύτερη.

4) Εργαζόμενοι Νοσοκομείακών επιχειρήσεων, μπορούν να τεθούν σε αναστολή και μετά τις 10/5

Παρότι απαγορεύει την αναστολή της σύμβασης από τις 10/5 και μετά,  σημειώνει ξεκάθαρα ότι θα μπορούν να υποβάλουν αναστολές σε χρόνο μεταγενέστερο επιχειρήσεις που εμπίπτουν στον ΚΑΔ 86.10. Η ειρωνεία είναι ότι οι επιχειρήσεις αυτές σχετίζονται  με Νοσοκομειακές δραστηριότητες! Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κεφ Α2, αρ. 2, παρ. 5:  «Συμβάσεις εργασίας εργαζομένων που δεν έχουν ήδη τεθεί σε αναστολή μέχρι και την 10.5.2020, καταληκτική ημερομηνία υποβολών αναστολής συμβάσεων εργασίας από τις επιχειρήσεις – εργοδότες που εμπίπτουν στο άρθρο δεύτερο της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 84 Α’), δεν μπορούν πλέον να τεθούν σε αναστολή. Από την ανωτέρω ρύθμιση εξαιρείται ο ΚΑΔ 86.10 που ορίστηκε από το Υπουργείο Οικονομικών με το άρθρο πέμπτο της από 1.5.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 90 Α’) και οι επιχειρήσεις – εργοδότες που εμπίπτουν σε αυτόν τον ΚΑΔ, μπορούν να υποβάλουν τις αναστολές των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους σε χρόνο μεταγενέστερο.»

Από τα παραπάνω, είναι σαφές, ότι η κυβέρνηση αρνείται να παρέχει ουσιαστική προστασία στους εργαζόμενους, που θα μπορούσε να δοθεί μόνο με την πλήρη απαγόρευση των απολύσεων, τουλάχιστον για όσο χρόνο, υφίστανται έκτακτα μέτρα λόγω πανδημίας  και την θέσπιση μέτρων που θα αντιστάθμιζαν την όποια απώλεια εισοδήματος, σε περίπτωση μείωσης του χρόνου εργασίας, με οποιονδήποτε τρόπο. Αντιθέτως, εφευρίσκει συνεχώς νέους τρόπους να ωθήσει τους εργοδότες να «βγάλουν τα σπασμένα» από την μείωση των μισθών των εργαζόμενων. Με τα δεδομένα αυτά, είναι εύκολα κατανοητό ότι στρώνει το δρόμο για νέο κύμα απολύσεων και μειώσεων μισθών, πολύ σύντομα. Το εργατικό κίνημα και κυρίως το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα, που μέχρι σήμερα απέχει πολύ από το ύψος των καθηκόντων του, πρέπει να οργανώσει την άμυνα των εργαζόμενων, πριν να είναι πολύ αργά.