Η Εναλλακτική Παρέμβαση στις εκλογές του ΔΣΑ

Νοέμβριος 2021

Ημερομηνία:

Μοιραστείτε:

Ενημέρωση από συνεδρίαση ΔΣ ΔΣΑ, 7/4/2022

Ενημέρωση από συνεδρίαση ΔΣ ΔΣΑ, 7/4/2022

Συνεδρίασε χτες διαδικτυακά το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΣΑ.

Μετά τα υπηρεσιακά ζητήματα και τις ενημερώσεις, βασικό θέμα στην ημερήσια διάταξη ήταν το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας/Σχέδιο Νόμου για τον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάσταση Δικαστικών Λειτουργών.

Η ενημέρωση του Προέδρου κινήθηκε στο κλίμα της απόφασης της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων (βλ. Απόφαση εδώ), με τον τυπικό μεσοβέζικο τρόπο της διοίκησης Βερβεσού. Αν και το κείμενο της Ολομέλειας “καταγγέλλει” το σχέδιο νόμου, ο Πρόεδρος αρνήθηκε να τοποθετηθεί συνολικά τόσο για το Εθνικό Σχέδιο όσο και για το Σχέδιο Νόμου, για τα οποία σημειωτέον οι Δικηγορικοί Σύλλογοι δεν ερωτήθηκαν ούτε τυπικά (!) από το Υπουργείο. Έτσι, κατά τον Πρόεδρο, το Εθνικό Σχέδιο “είναι μνημόνιο”, αλλά αν μπορέσουμε να πάρουμε λεφτά “θα είναι καλά”. Και το σχέδιο νόμου “έχει και καλές και κακές διατάξεις”. Στην ουσία, επρόκειτο για μια τοποθέτηση που κλάδευε ακόμα και το κείμενο της Ολομέλειας, ενώ όσον αφορά τις μορφές πάλης ο Πρόεδρος εξέφρασε τον προβληματισμό του “μήπως κλιμακώσουμε πολύ νωρίς”, αφού “το νομοσχέδιο δεν είναι καν αναρτημένο στη διαβούλευση”. Βέβαια, σε προηγούμενα νομοσχέδια (πχ ασφαλιστικό, κλπ), το “πολύ νωρίς για κινητοποίηση” μετατράπηκε στη συνέχεια σε “πολύ αργά, μιας και τώρα ψηφίζεται”…

Οι σύμβουλοι της Εναλλακτικής Παρέμβασης – Δικηγορικής Ανατροπής τοποθετήθηκαν μεταξύ άλλων ως εξής:

Το Εθνικό Σχέδιο Ελλάδα 2.0 είναι μνημόνιο, με δεσμεύσεις οι οποίες θα πρέπει να υλοποιούνται “για να πάρουμε την επόμενη δόση”. Αν υπάρχει κάποιος αφελής για το τι σημαίνει αυτό για το σύστημα απόδοσης δικαιοσύνης, η συμφωνία του Υπουργείου Δικαιοσύνης με την Παγκόσμια Τράπεζα δείχνει ποιά θα είναι τα κριτήρια της χρηματοδότησης και ποιος θα θέσει τους όρους. Το σχέδιο νόμου πρέπει να ειδωθεί σε συνδυασμό με όλες τις δημόσιες παρεμβάσεις των τελευταίων εβδομάδων και ημερών (βλ. Δελφοί) από πλευράς κυβέρνησης (Τσιάρας, Πικραμένος, Γεραπετρίτης, κλπ). Ο στόχος που τίθεται – στο όνομα της “επιτάχυνσης της δικαιοσύνης” – είναι αφενός η ύψωση νέων φραγμών στην πρόσβαση των πολιτών στα δικαστήρια (με τοπικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις δικαστικών σχηματισμών, ιεράρχηση υποθέσεων, πιο ακριβά παράβολα, δικονομικές απαγορεύσεις σε ένδικα μέσα, κοκ), αφετέρου η συγκέντρωση της ύλης σε μεγαλύτερες και λιγότερες δικηγορικές εταιρείες, αφού η μεγάλη μάζα των αυτοαπασχολούμενων δικηγόρων θεωρείται “βαρίδι” και “ελληνική ιδιαιτερότητα” που πρέπει να σαρωθεί. Η ανάγκη ψηφιοποίησης χρησιμοποιείται για να περιοριστεί ακόμα παραπέρα η διαδικασία στο ακροατήριο, όπως έχει ήδη συμβεί στην πολιτική δίκη και όπως προφανώς ετοιμάζεται και στην ποινική.

Ειδικότερα, στο σχέδιο Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων περιέχονται διατάξεις που θέτουν τις πρώτες βάσεις για την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου-Ελλάδα 2-0. Έτσι, ως κριτήρια για την συγχώνευση ή κατάτμηση Πρωτοδικείων λαμβάνονται μεταξύ άλλων υπόψη το επίπεδο επιχειρηματικότητας της περιοχής και ιδίως η εισαγωγή νέων τεχνολογιών για την πραγματοποίηση τηλεσυνεδριάσεων και τηλεακροάσεων, που περιορίζουν την ανάγκη φυσικής παρουσίας των διαδίκων και των δικηγόρων στα δικαστήρια! Ταυτόχρονα ιδρύονται ειδικά τμήματα για την επίλυση διαφορών ενέργειας, προστασίας προσωπικών δεδομένων και ηλεκτρονικών επικοινωνιών, τα οποία όμως θα λειτουργούν μόνο στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, κατ’ αποκλεισμό όλων των υπολοίπων δικαστηρίων. Οι δικαστές θα αξιολογούνται και για τον αριθμό των αναβολών που χορηγούν, αλλά και για το αν αναιρέθηκαν οι αποφάσεις που εξέδωσαν (αν δηλαδή δεν εναρμονίζονται με τις ερμηνευτικές κατευθύνσεις των ανωτάτων δικαστηρίων), ενώ διατηρείται η απαράδεκτη διάταξη με την οποία επιτρέπεται η απόσπαση εν ενεργεία δικαστών στο Υπουργείο Δικαιοσύνης. Επίσης καταργείται η διάταξη που απαγόρευε την αναπλήρωση γραμματέα στην περίπτωση απεργίας.

Το όραμα της κυβέρνησης είναι δικαστήρια πολλών ταχυτήτων, χωρίς διαδίκους και δικηγόρους, λειτουργία της δικαιοσύνης με προσανατολισμό στην επιχειρηματικότητα, δικαστικούς υπαλλήλους που αν απεργούν θα αναπληρώνονται και δικαστές που θα ελέγχονται ασφυκτικά από τους επιλεγέντες από την κυβέρνηση ανώτερους τους για να βγάζουν τις σωστές αποφάσεις – τις προσανατολισμένες στην επιχειρηματικότητα…

Αυτή η βασική θέση θα πρέπει να αποτελέσει πυξίδα των Δικηγορικών Συλλόγων και όχι οι εύκολοι λαϊκισμοί κατά των δικαστών που η κυβέρνηση θέλει να πουλήσει στο δικηγορικό σώμα και που ο πρόεδρος του ΔΣΑ αναλαμβάνει να προωθήσει, επικαλούμενος την ανάγκη αξιολόγησης, πειθαρχικών για ελεγκτέες συμπεριφορές, κλπ. Για τον λόγο αυτό, ο ΔΣΑ θα πρέπει να ηγηθεί ενός μεγάλου μετώπου υπεράσπισης της πρόσβασης των πολιτών στο σύστημα απόδοσης δικαιοσύνης και των υλικών συμφερόντων της μεγάλης πλειοψηφίας των μελών του (αυτοαπασχολούμενων, μισθωτών οποιασδήποτε μορφής, ασκούμενων), σε συμπόρευση με τους εργαζόμενους και τα σωματεία τους.

Οι σύμβουλοι της Εναλλακτικής προτείναμε, πέραν των μορφών πάλης της απόφασης της Ολομέλειας τις οποίες υπερψηφίσαμε, την οργάνωση μιας πανελλαδικής μέρας αποχής των Δικηγορικών Συλλόγων, με μαζική συγκέντρωση στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, ώστε να δημοσιοποιήσουμε μαχητικά τις απόψεις μας τόσο προς την κυβέρνηση όσο και προς την κοινωνία. Την ίδια πρόταση κατέθεσε και ο σύμβουλος της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Αντώνης Αντανασιώτης. Ωστόσο, η πλειοψηφία του ΔΣ παρέμεινε στην υπερψήφιση της απόφασης της Ολομέλειας και κάποιοι σύμβουλοι (Μ. Καλαντζόπουλος) επιφυλάχτηκαν για κινητοποίηση στο μέλλον. Στο κείμενο της Ολομέλειας οι σύμβουλοι της Εναλλακτικής ψηφίσαμε “παρών”.

Όσον αφορά το ζήτημα των ψηφιακών υπογραφών, το Συμβούλιο ενημερώθηκε για την διάθεση δωρεάν άυλων υπογραφών που έχει πλέον ξεκινήσει και τέθηκε η αναγκαιότητα τα μέλη του ΔΣΑ που διαθέτουν ενεργό στικάκι (ψηφιακό πιστοποιητικό) να σπεύσουν για τη διαδικτυακή χορήγηση της νέας άυλης ψηφιακής υπογραφής. Για όσες και όσους δεν έχουν ψηφιακή υπογραφή (είτε γιατι έληξε είτε γιατί δεν προμηθεύτηκαν), προτιμήθηκε η απαιτούμενη αυτοπρόσωπη παρουσία για τη λήψη της να γίνει στον ΔΣΑ και όχι στα ΚΕΠ για την αποφυγή ταλαιπωρίας, Θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις.

Θανάσης Καμπαγιάννης, Δημήτρης Σαραφιανός, σύμβουλοι ΔΣ ΔΣΑ με την Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημοφιλή