– ΨΕΜΑ 1ο: “Θα υπάρξει μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των ελ. επαγγελματιών”
Σκοπός της κυβέρνησης είναι η αποσύνδεση του ύψους των ασφαλιστικών εισφορών από το ετήσιο φορολογητέο εισόδημα και η επιστροφή σε ένα σύστημα προαιρετικών κλάσεων (ακούγονται και άλλες εκδοχές, όπως κλάσεις αναλόγως εισοδήματος ή/και ετών άσκησης επαγγέλματος, κοκ). Ο ασφαλισμένος θα επιλέγει αυτοβούλως αν επιθυμεί να ενταχθεί στην κατώτερη κλάση ή αν θέλει να “ανέβει κατηγορία” με κίνητρο την αύξηση του ύψους της σύνταξης που θα λάβει στο μέλλον.
Σύμφωνα με πληροφορίες των ΜΜΕ (SofokleousIn, 31/10/2019, από όπου και τα αποσπάσματα), σε εισήγηση που υπέβαλε στον Υπουργό Εργασίας η ομάδα που έχει αναλάβει την αναδημιουργία του ασφαλιστικού συστήματος και την προσαρμογή του στις αποφάσεις του ΣτΕ προτείνεται:
“…οι εισφορές που αναλογούν στην κατώτατη ασφαλιστική κλάση, να αυξηθούν από το επίπεδο των 185,18 ευρώ, που είναι σήμερα, στο ποσό των 220 ή και 230 ευρώ. Θα πρόκειται για μια αύξηση της τάξης των 35 – 45 ευρώ τον μήνα ή κατά 420-540 ευρώ τον χρόνο”.
Η πρόταση αυτή αφορά το 83% των ασφαλισμένων αυτοαπασχολούμενων που σήμερα πληρώνουν την κατώτατη εισφορά (185,18 ευρώ), οι οποίοι θα δούν ΑΥΞΗΣΗ των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών που πληρώνουν από 1/1/2020.
Όταν, λοιπόν, η κυβέρνηση μιλάει για “μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών”, μιλάει αποκλειστικά για το 17% των ελεύθερων επαγγελματιών που έχουν εισοδήματα πάνω από τον κατώτατο μηνιαίο μισθό (650 ευρώ) και όχι για το 83%, δηλαδή τη μεγάλη πλειοψηφία.
– ΨΕΜΑ 2ο: “Η αύξηση των εισφορών για το 83% πρέπει να γίνει για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ΕΦΚΑ”
“…Το τελικό ύψος της αύξησης θα εξαρτηθεί από το εύρος των μειώσεων των εισφορών για τα υψηλότερα κλιμάκια. Με δεδομένο ότι την κατώτατη εισφορά πληρώνει σήμερα το 83% των ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ, η αύξησή της θα τονώσει σημαντικά τα έσοδα του Ταμείου, προκειμένου να καλυφθεί το κόστος για τις μειώσεις των εισφορών του 17% των ασφαλισμένων”.
Για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ΕΦΚΑ χρειάζεται, πρώτα και κύρια, να πληρώνουν οι πολλοί. Μεγάλο ρόλο στην κατάρρευση των ταμείων έπαιξε η “παύση πληρωμών” χιλιάδων ασφαλισμένων, που απλούστατα δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στο ύψος των εισφορών γιατί δεν βγαίνουν οικονομικά. Η αύξηση της κατώτατης εισφοράς κατά 35 με 45 ευρώ τον μήνα θα δυσκολέψει χιλιάδες συναδέλφους που οριακά καλύπτουν τις οφειλές τους.
Εδώ έχει μεγάλη σημασία η χρονική σύμπτωση αυτής της αύξησης της μηνιαίας εισφοράς με την έναρξη της ρύθμισης των 120 δόσεων αναφορικά με οφειλές περασμένων ετών στα ασφαλιστικά ταμεία. Όπως είναι γνωστό, η οριστικοποίηση της ρύθμισης έχει πάρει παράταση μέχρι τις 31/12/2019, προκειμένου να ανέβουν στη διαδικτυακή πλατφόρμα οι πλήρεις οφειλές των παρελθόντων ετών. Ο αριθμός των δικηγόρων που έχει κάνει αίτηση ένταξης στη ρύθμιση ανέρχεται σε 13.300, δηλαδή το 1/3 των δικηγόρων (τουλάχιστον) έχει οφειλές για τα παρελθόντα έτη! Με την οριστικοποίηση της αίτησης – που θα γίνει κατά νόμο το αργότερο στις 31/12/2019 – και τον προσδιορισμό του ύψους της μηνιαίας δόσης, χιλιάδες συνάδελφοι θα πρέπει να εντάξουν στον μηνιαίο προϋπολογισμό τους από 1/1/2020 και αυτό το επιπλέον έξοδο. Μάλιστα, η πληρωμή της δόσης και ταυτόχρονα των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών θα είναι υποχρεωτική, επί ποινή απώλειας της ρύθμισης!
Οι πηγές του Υπουργείου που διαρρέουν ότι “η αύξηση θα τονώσει τα έσοδα του ΕΦΚΑ” δεν συνυπολογίζουν αυτούς τους παράγοντες. Στην πραγματικότητα, είμαστε μπροστά στον άμεσο κίνδυνο νέας μαζικής εξόδου χιλιάδων ασφαλισμένων από τον ΕΦΚΑ, δλδ νέας τρύπας στα ταμεία.
– ΨΕΜΑ 3ο: “Η αύξηση των εισφορών για το 83% θα καλυφθεί από τη μείωση της φορολογίας”.
“Την αύξηση της ελάχιστης εισφοράς του ΕΦΚΑ, θα τη δικαιολογήσει η κυβέρνηση, με τη μείωση του εισαγωγικού συντελεστή της φορολογικής κλίμακας, για εισοδήματα των μη μισθωτών, έως ως 10.000 ευρώ… ο συντελεστής της φορολογικής κλίμακας για τους μη μισθωτούς, θα μειωθεί από το 22% που είναι σήμερα, στο 9% για τα εισοδήματα έως 10.000 ευρώ, από το 2020. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση θα υποστηρίξει ότι με τη μείωση του φόρου καλύπτεται η αύξηση των ασφαλ. εισφορών”.
Πρόκειται για την αποθέωση της αλχημείας! Η αύξηση των εισφορών για το 83% των συναδέλφων θα ξεκινήσει να ισχύει από 1/1/2020 και θα γίνει αισθητή από τον πρώτο μήνα, όπως το ίδιο θα ισχύσει και με τη δόση της ρύθμισης για τις παρελθούσες οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία. Αντίθετα, η μείωση της φορολογίας από το 22% στο 9% θα ισχύσει για τα εισοδήματα του 2020, δηλαδή θα γίνει αισθητή στην εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης του 2021.
Μόνο κάποιος που δεν έχει ιδέα από τη μάχη που δίνουν χιλιάδες επαγγελματίες να βγάλουν τον μήνα μπορεί να βάζει στην ίδια ζυγαριά μια αύξηση στις εισφορές από τον Ιανουάριο του 2020 με μια μείωση στον φόρο τον Αύγουστο του 2021! Και αυτή βέβαια η μείωση, πάντοτε υπό την αίρεση μιας “έκτακτης ανάγκης” (νέα όξυνση της κρίσης, αποτυχία συμφωνίας κυβέρνησης-δανειστών για τα ετήσια πλεονάσματα, κοκ) που μπορεί εν τέλει να την ακυρώσει.
– ΨΕΜΑ 4ο: “Η μεταρρύθμιση της επικουρικής ασφάλισης είναι προς το συμφέρον των ασφαλισμένων”.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό της κυβέρνησης, η επικουρική ασφάλιση θα ακολουθήσει το “κεφαλαιοποιητικό” μοντέλο με σημείο έναρξης του νέου συστήματος την 1/1/2021. Από τη στιγμή εκείνη και μετά, οι εισφορές μας δεν θα χρηματοδοτούν το σύστημα της επικουρικής ασφάλισης στο σύνολό του, αλλά τον “ατομικό κουμπαρά” του κάθε ασφαλισμένου. Ο ΕΤΕΑΕΠ θα υπογράφει συμβάσεις με ΑΕΔΑΚ (Εναλλακτικούς Διαχειριστές Επενδύσεων) που θα επενδύουν τις εισφορές στην αγορά. Πρόκειται για κρατική μεσιτεία του ιδιωτικού τζογαρίσματος της περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων. Μάλιστα οι ασφαλισμένοι θα καλούνται να επιλέγουν ανάμεσα σε μικρό, μεσαίο και μεγάλο επενδυτικό κίνδυνο, με τη σημείωση ότι η επιλογή μικρού επενδυτικού κινδύνου θα συνεπάγεται μια ελάχιστη σύνταξη.
Όπως είναι προφανές, και μόνο η μετάβαση από το ένα σύστημα στο άλλο, θα σημάνει μια τεράστια μαύρη τρύπα στα ταμεία, αφού οι τρέχουσες εισφορές των νυν ασφαλισμένων χρηματοδοτούν τις αποδοχές των νυν συνταξιούχων. Η κυβέρνηση έχει ήδη έτοιμη την απάντηση: οι ασφαλισμένοι θα επωμιστούν το επιπλέον οικονομικό βάρος! Δηλαδή, για να πάρουν οι ιδιωτικές εταιρείες το φιλέτο των εισφορών μας, θα πρέπει να χρηματοδοτήσουμε ΚΑΙ το άνοιγμα της “αγοράς”.
– ΨΕΜΑ 5ο: “Το νέο ασφαλιστικό διορθώνει τις αδικίες του νόμου Κατρούγκαλου”
Ο νόμος Κατρούγκαλου, αποδεχόμενος πλήρως τις μνημονιακές δεσμεύσεις, τσάκισε το ύψος των συντάξεων, με τα χαμηλότατα ποσοστά αναπλήρωσης που προέβλεπε, και εισήγαγε τη λογική της κεφαλαιοποίησης (“όσα δίνεις τόσα παίρνεις”) σε αντίθεση με ο,τι ίσχυε επί δεκαετίες που οι συντάξεις ήταν ίδιες για όλους τους ασφαλισμένους. Το νέο ασφαλιστικό αποδέχεται πληρως τη μείωση των συντάξεων και την ανισότητα των παροχών, επεκτείνοντας τη λογική της ιδιωτικοποίησης και της διάλυσης της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης. Η μόνη “διόρθωση” που κάνει είναι να αυξήσει τις εισφορές των πολλών και να μειώσει τις εισφορές των λίγων. Πρόκειται για την περίφημη “ταξική μεροληψία”, μόνο που τωρα επιδεικνύεται προς όφελος των λίγων και των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών.
Απέναντι στα ψέματά τους, να αντιτάξουμε τη δική μας ΑΛΗΘΕΙΑ: να σταματήσουμε τις πολιτικές που μας εξοντώνουν, να κινητοποιηθούμε συλλογικά, να υπερασπιστούμε τη δουλειά και την αξιοπρέπεια μας.
n