ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΑΘΗΝΑΣ - www.edpa.gr
print

Πόσα ρίχτερ ακόμη θα αντέξουμε

Σε μία περίοδο σκληρής δοκιμασίας της κοινωνίας από τους σεισμούς η κυβέρνηση επιλέγει να προωθήσει τη φορολογική εξόντωση της (από παλιά επικηρυγμένης) μαχόμενης δικηγορίας.

Το νέο σύστημα φορολόγησης (άρθρο 7 παρ. 5 νομοσχεδίου) προβλέπει ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα δικηγόρων το άθροισμα των ποσών :

α) Της αξίας των γραμματίων προείσπραξης παραστάσεων σε δικαστήρια (με εξαίρεση τα γραμμάτια πάγιας αντιμισθίας) πολλαπλασιασμένης με συντελεστή απόδοσης ανάλογο με τα χρόνια δικηγορίας : 2,5 για 4 - 10 χρόνια, 3 για 10 - 15 χρόνια, 3,5 για 15 - 20 χρόνια, 3 για πάνω από 20 χρόνια και με συντελεστή καθαρών αμοιβών που θα θεσπίζεται με Υποργική Απόφαση)

β) Του 50% του ετησίου μερίσματος και

γ) Της αξίας των γραμματίων προείσπραξης μεταβιβάσεων ακινήτων (με εξαίρεση τα γραμμάτια πάγιας αντιμισθίας). Ετσι λοιπόν, χωρίς τον υπολογισμό του σ.κ.α :

Εστω δικηγόρος με δέκα χρόνια δικηγορίας, που έχει πραγματοποιήσει 50 παραστάσεις στα δικαστήρια (συνολική αξία γραμματίων προεισπράξεων 1.500.000, από τις οποίες 40 σε πρωτοβάθμια, 7 σε Τριμελή Εφετεία και 3 σε Ανώτατα, έχει πραγματοποιήσει δέκα παραστάσεις σε συμβόλαια μεταβίβασης ακινήτων, συνολικής αξίας 1.500.000 και έχει λάβει ετήσιο μέρισμα ποσό δρχ 300.000.

α) Με τα ισχύοντα αντικειμενικά κριτήρια το καθαρό εισόδημα αυτού προσδιορίζεται ως εξής :

- Ποσό βάσης :                                                        2.500.000

- Επιπλέον παραστάσεις 10 Χ 25.000 =                          250.000

- Παραστάσεις Εφετείων  7 Χ 75.000  =                          525.000

- Παραστάσεις Ανωτάτων 3 Χ 250.000 =                       750.000

- 50% ετησίου μερίσματος =                                          150.000

ΣΥΝΟΛΟ  ΚΑΘΑΡΟΥ  ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ                               4.175.000

Αναλογών φόρος με τη νέα κλίμακα που εξαγγέλθηκε :      275.250

 

β) Με το νέο σύστημα :

- Αξία γραμματίων προείσπραξης δικαστηρίων Χ 3 =      4.500.000

- Αξία γραμματίων συμβολαίων Χ 50 % =                       750.000

- 50% ετησίου μερίσματος =                                        150.000

ΣΥΝΟΛΟ  ΚΑΘΑΡΟΥ  ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ                           5.400.000

Αναλογών φόρος με τη νέα κλίμακα που εξαγγέλθηκε     618.750

  

Από την κατ αυτόν τον τρόπο φορολόγηση δεν εξαιρούνται αυτή τη φορά οι δικηγόροι που παρίστανται κατ αποκοπή για λογαριασμό τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρών κλπ.

  

Μερικές πρώτες εκτιμήσεις : 1) Δεν καταργούνται τα αντικειμενικά κριτήρια, όπως η κυβέρνηση εξήγειλε, αλλά απλώς αντικαθίστανται με διαφορετικούς συντελεστές.

2) Η νέα φορολόγηση είναι επαχθέστερη για τους μαχόμενους δικηγόρους (τους χαμάληδες της δικηγορίας) και κατ επέκταση για τα κοινωνικά στρώματα στα οποία θα μετακυλιστεί το κόστος της δικηγορίας, στηρίζεται αποκλειστικά στο γραμμάτιο προείσπραξης και τα εμφανή έσοδα και στην τεχνητή διόγκωσή τους 3) Οπως πάντοτε πλήττονται οι δικηγόροι που ζούν από την παράσταση και το γραμμάτιο, ενώ αφήνονται και πάλι στο απυρόβλητο οι πλουσιοπάροχα αμειβόμενοι μεγαλοδικηγόροι, ιδίως όσοι ασχολούνται με εξωδικαστηριακή δικηγορία. Υπενθυμίζουμε ακόμη ότι επίκειται σημαντική αύξηση των ποσών των γραμματίων προείσπραξης σύμφωνα με παλιότερη πρόταση του Δ.Σ.Α. που εκκρεμεί στα αρμόδια Υπουργεία. Αντιλαμβάνεται ο καθένας σε ποιά ύψη θα εκτοξευτούν τα παραπάνω ποσά εάν π.χ. τα γραμμάτια κατά μέσο όρο διπλασιαστούν.

Ολα δε αυτά συμβαίνουν σε μία περίοδο έξαρσης της φιλολογίας περί φοροφυγάδων, έντασης των ελέγχων και της βιομηχανίας ανακάλυψης παραβάσεων ΚΒΣ σε δικηγόρους και ταυτόχρονα φορολογικής παροχολογίας που αποδεικνύεται το λιγότερο απατηλή.

Ο κατώτερος των περιστάσεων τις δύσκολες αυτές μέρες Δ.Σ.Α. πρέπει να καταβάλει τώρα που το νομοσχέδιο ακόμη δεν έχει ψηφιστεί κάθε προσπάθεια για την απόσυρση των διατάξεων αυτών. Ακόμη και με κινητοποιήσεις. Αλλά και να διεκδικήσει μέτρα φορολογικής δικαιοσύνης. Διαφορετικά θα είναι συνυπεύθυνος για τη θέσπιση ενός ακόμη μέτρου που οδηγεί στην επαγγελματική μας εξόντωση.

Η παράταξή μας εδώ και χρόνια υποστηρίζει ότι το φορολογικό ζήτημα είναι αλληλένδετο με την αναδιάταξη της δικηγορικής ύλης και τη φορολόγηση ανάλογα με την αξία των υποθέσεων και το ύψος των αμοιβών.Το γραμμάτιο προείσπραξης αντιπροσωπεύει μία μικρή πιά κατηγορία υποθέσεων και κάθε φορολόγηση που στηρίζεται σε αυτό δεν μπορεί παρά να είναι άδικη και ταξική. Δημόσια έργα, Τραπεζικές συμβάσεις (δανειακές και άλλες), μεγάλες εμπορικές συμβάσεις ιδίως στους δυναμικούς τομείς της οικονομίας, πνευματικά δικαιώματα, Μ.Μ.Ε, βιομηχανική ιδιοκτησία, παραστάσεις σε διοικητικές επιτροπές και ακόμα μισθώσεις επαγγελματικής στέγης και εταιρικά και πολλά άλλα είναι τα σημερινά και αυριανά πεδία εκμετάλλευσης της απλήρωτης και ακατοχύρωτης δικηγορικής εργασίας, από τα οποία διαφεύγουν καθημερινά δισεκατομύρια πόρων Ταμείου Συνεργασίας, δικηγορικών αμοιβών, ασφαλιστικών οργανισμών και κρατικών φόρων πρός όφελος του ιδιωτικού τομέα, των μεγάλων επιχειρήσεων, των παραδικηγορικών επαγγελμάτων και των μεγαλοδικηγόρων. Αυτά και άλλα πρέπει να ενταχθούν άμεσα στη δικηγορική ύλη και στον μηχανισμό των γραμματίων προείσπραξης. Ξέρουμε ότι αυτό προϋποθέτει σύγκρουση με μεγάλα συμφέροντα, αλλά αυτό θέλουμε. Με την αναδιάταξη της δικηγορικής ύλης θα ρυθμιστούν ταυτόχρονα και άλλα εξίσου σημαντικά ζητήματα, όπως η διαμόρφωση των αμοιβών, η διεύρυνση των αναδιανεμητέων με το μέρισμα πόρων του Ταμείου Συνεργασίας και  η παρακράτηση στην πηγή των φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών που αντιστοιχούν στην κάθε παράσταση. Και επιτέλους θα σταματήσει το κρυφτούλι με την Εφορία.

Διαφορετικά ο δικηγορικός συνδικαλισμός δεν έχει καμμία προοπτική παρά να τρέχει αμυνόμενος πίσω από τις εκάστοτε επιλογές της εξουσίας, όπως ακριβώς κάνει μέχρι τώρα. Ας ξεκινήσουμε τουλάχιστον τώρα. Το ζήτημα επείγει.

Να συγκληθεί άμεσα η Γενική Συνέλευση του Δ.Σ.Α. 

Αθήνα, 20.9.1999

Ε Ν Α Λ Λ Α Κ Τ Ι Κ Η   Π Α Ρ Ε Μ Β Α Σ Η   Δ Ι Κ Η Γ Ο Ρ Ω Ν   Α Θ Η Ν Α Σ

print